Rüya Tabirleri
Açılış  Giriş Sayfası Yap
Favori  Sık Kullanılanlara Ekle
www.ihya.org 4. yilinda
MC ÜYE İŞLEMLERİ
Üyeadi:
Parola :
Kütübü Sitte
Kuran ve Hadis
Buhari Hadis Kitabi
SPONSOR LINKLERI
Secme Konular
· Gaflet
· Sahih-i Buhârî
· Kudsi Hadis
· Tevâtür
· Cüz
· Zındık
· Sahîfe
· Salih
· Fasık
· Ashâb-ı Suffe

Burayada Bak
· Akıl
· Mubtedi
· Tarahû Hadîsehû
· Subâ'î
· Sikatun-Mutkinun
· Tevâtür-ü Lafzı
· Mâ Akrabe Hadîsehu
· Mutekaribu’l-Hadîs
· Yurvâ
· Haddesenâ Fulân Kırâ'aten Aleyhi Ve Ene Esme'u
· Maklûbu'l-İsnâd
· Merâtibu't-Ta'dîl
· Şurûtu’r-Rivâye
· Esahh
· Kalîlu't-Tahdîs

Son Okunanlar
· Şurûtu'l-Mutevâtir
· Cerh-i Gayrı Müfesser
· Ve Bi'l-İsnad
· Da'îfun Bi-Hâze'l-İsnad
· İrsâl-i Hafî
· İcâzetu'l-Mu'ayyen Li'l-Muayyen Fî'l-Mu'ayyen
· Kale Resûlullah
· El-fiten Ve Eşrâtu's-Sâ'a
· İtibâr
· Yervi'l-Menâkîr



Tüm Konular     A B C Ç D E F G H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T U Ü W V Y Z
KÜTÜBÜ SİTTE HADİSLERİNDE ARAMA YAP
Fasil Ravi Konu Hadis

Şurûtu'l-Mutevâtir

:

Mütevatir haberin şartları anlamını veren bu terkip, haberin mütevatir hükmünü kazanabilmesi için gerekli şartlara denilmiştir.

Mütevatir, yalan üzere birleşmelerini aklın kabul etmeyeceği kalabalık bir cemaatin, aynı şekilde kalabalık bir cemaatten rivayet ettikleri haberdir. (Bk. Mütevatir). Bu tarifte mütevatirin şartlan kısmen de olsa mevcuttur. Şöyle ki, haberin mütevatir sayılabilmesi için önce yalan söylemek için birleşmelerini aklın kabul edemeeyeceği kalabalık denilebilecek sayıda ravi tarafından rivayet edilmelidir. Kalabalıktan maksat, mütevatirin vereceği zarurî ilmi hasıl edecek sayıda olmasıdır. Bu konuda değişik sayılar ileri sürülerek her birine daha ziyade Kur'ân-ı Kerim'den deliller getirilmiştir. Söz gelimi bir hadisin mütevatir sayılabilmesi için onun en az dört tariktan rivayet edilmesi gerektiğini söyleyenler olmuştur. Bu sayılı beş, yedi, on, on iki, kırk, yetmiş olarak zikredenler, daha yukarı çıkaranlar da vardır. Ancak mütevatirde asıl herhangi bir kasıt olmadan sayısı belli olmayan kişilerin rivayette ittifak etmeleri ve bu sayının yalan üzere birleşmeleri ihtimaline meydana vermeyecek şekilde olmasıdır. Bu bakımdan sayı üzerinde durmak lüzumsuzdur. Yerine göre üç kişinin ayrı ayrı rivayet ettiğ ibir hadis mütevatir sayılabilir. Yerine göre daha fazla tariktan rivayet edilse bile mütevatir sayılmaz.

Bir haberin mütevatir sayılabilmesi için ikinci şart, haberi nakleden kalabalığın kasıtlı veeya kasıtsız, yalan üzerinde birleşmelerinin mümkün olmamasıdır. Bir diğer ifadeyle haberi rivayet eden kalabalık denilecek sayıdaki kimselerin bir araya gelerek bir haber uydurarak yaymak konusunda işi ve söz birliği yapmaları aklın kabul edeceği şekilde olmamalıdır. Mesela bir kimsenin rivayet ettiği ihaberi ondan çok uzaklarda olup bir araya gelmeleri mümkün olmayan ve herbiri ayrı yerlerde bulunan kimseler de rivayet etseler, mütevatirin bu şartı gerçekleşmiş olur; çünkü bu kişilerin bu kadar uzak yerlerden gelerek bir araya toplanıp o haberleri uydurdukları akla uygun düşmez.

Mütevatirin bir diğer şartı da haberi nakleden kalabalığın sayısında herhagi bir nesilde eksilme olmamasıdır. Artış olursa elbette daha makbuldür ve haberin doğruluğuna ayn bir delil teşkil eder.

Son olarak bir şart daha vardır ki o da haberin onu nakledenlerin görme ve işitme fiillerine dayanarak nakledilmesidir. Bu da hayli önemlidir: zira haber görme ve işitme fiillerine dayanarak nakledildiği takdirde değişmeden rivayet edilir. Nitekim Hz. Peygamber (s.a.s)'in mesela abdest alış veya namaz kılış şeklini gören sahabîler onu gördükleri şekilde rivayet etmişlerdir. Bir sözünü işitenler de işittikleri şekilde nakletnıişlerdir. Böyle olunca rivayette tevatir sağlanmıştır. Oysa rivayet görme veya işitmeye değil de mesela akla dayansaydı tevatür hasıl olmazdı.

Bu şartlarla rivayet edilen mütevatir haberin artık yalan olma ihtimali kalmaz. Dolayısiyle inkar edilmesi mümkün olmaz.


13.02.2009 tarihinden beri 4011 defa okundu. Son takip: 17.11.2019 - 09:50


Kuran Kerim ve Hadis şerifler üzerinde bilgi ve yazılarınızı paylaşmak için yeni projemiz olan KuranveHadis.COM sitemize üye olunuz. Piyasadaki yerden bitme hadis düşmanlarına karşı siz de bu yeni sitemizin gelişiminde destek olunuz.



· Lahn · İksar-ı Hadis · Rumiye · Medhûl · Mecâlis · Şartu’l-Buhârî · Mürsel-i Zahir · An · Enşedenâ Fulân Kırâ'aten Aleyhi · Es-Sahîfetu's-Sahîha · Lem Ecidhu Hâkezâ · Ahbâr · Ruba’î · Kalb Fi's-Sened · Akva'l-Esânîd · Erselehû Fulân · Ma'dinu'l-Kizb · Ekseru's-Sahâbe Fetven · Mutekaribu’l-Hadîs · Sudâsiyyât · Merfû · Tirmizî · Hadis · Sadûkun İn-şâ'allah · Sad · Mechûlu'l-Ayn · Eser · Mürüvvet · Sulâsiyyât · Fuhşu'l-Ğafle · Huddistu An Fulân · Kezzâbun · Hasenu’l-İsnâd · Zekera Lenâ Fulân Kırâ'aten Aleyhi Ve Ene Esme'u · Lafzı Tevatür · Mutâba' Aleyh · Kara'tu Alâ Fulân An Fulân · Eceztu Li'l-Mevcûdîn · Nâsih · Belâğ · Mutarrah · Mu’addil · Sahîhun İnde Gayrihimâ · Haddesenâ Fulân Bi-Kırâ'atı Aleyhi · Esânid · Temrîz · Haddesenâ Sâhibun Lenâ · Mutâba'at-ı Kasıra · Kavlu Abâdile · İşkâl
· Akıl · Mubtedi · Tarahû Hadîsehû · Haddesenî Gayru Vâhid Min Ashâbinâ · Şedîdu'd-Da'f · Atıf Tedlisi · Yebluğu Bihi · Dayyiku'l-Mahrec · Hadîsi Kudsî · Muştebih · Ta'lîkât · Kesîru’l-Galat · Atraf · Eceztu Talebete'l-İlmi Bi-Beledî Keza · Kesret-i Galat · Kesretu'l-Galat · Kale Resûlullah (s.a.s) Fîmâ Yervîhi An Rabbihi · Galatâtu'l-Muhaddisîn · Esnâ'u's-Sened · Elfâzu'ı-Cerh · Meratibu's-Sahîh · Lâ Yesıhhu · Tesmiyetu'r-Ruvât · Cehaletu't-Ta'yîn · Ta'lîku'l-İcâze · Esbetu'n-Nâs · Erba'ûn · Sükût Tedlîsi · Rivayet Bi'l-Ma'na · Buhârî · Hazâ Min Hadîsî Fervihî Annî · Cerh Mertebeleri · Dâ'î · Hayrun · Evâ'il · Sahâbî Mürseli · Vakafehu · Mu'allel · Hadîs-i Nebevî · Mestûr

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13


Google
 
Web ihya.org
CepAlem Gazeteler E-Kart E-Kitap Saglik Şiirler Sözlük
Kuran Meali Hadis Namaz Vakitleri Ingilizce Samil Fıkıh Fetva Rüya Tabiri
Kamus Hikayeler Forum Dini Terimler Haberler Oyun Resimler Ilahiler
Terimler isimler Sosyal Kavram Hadis Sözlügü imsakiye
Üniversite taban puanları ilmihal Rehber