Rüya Tabirleri
Açılış  Giriş Sayfası Yap
Favori  Sık Kullanılanlara Ekle
www.ihya.org 4. yilinda
MC ÜYE İŞLEMLERİ
Üyeadi:
Parola :
Kütübü Sitte
Kuran ve Hadis
Buhari Hadis Kitabi
SPONSOR LINKLERI
Secme Konular
· Gaflet
· Sahih-i Buhârî
· Kudsi Hadis
· Tevâtür
· Cüz
· Zındık
· Salih
· Fasık
· Sahîfe
· Ashâb-ı Suffe

Burayada Bak
· Akıl
· Mubtedi
· Tarahû Hadîsehû
· Neseb
· Esbâbu'l-Cerh
· İbdâl-i Nazil
· Mütevatir-i Ma'nevî
· Vâcîd
· Câ'e Ani'n-Nebî
· Eceztu Leke (Li Fulân) Mâ Sahha Ve Ma Yesihhu Min Mesmû'âtî
· Galat
· Habberenâ
· Hazâ Semâ'î
· İcâze Mâ Lem Yetehammelhu'l-Mucîz
· İcâze Mücerrede Ani'l-Munâvele

Son Okunanlar
· Hasen-Garîb
· Garîbun Metnen Ve İsnâden
· Metâ'in-i Aşere
· Verede Ani'n-Nebî
· Ef'âlu'r-Resûl
· Muttefekun Aleyh
· Şeyh
· Murû’et
· Kizbu'r-Râvî
· Esânid



Tüm Konular     A B C Ç D E F G H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T U Ü W V Y Z
KÜTÜBÜ SİTTE HADİSLERİNDE ARAMA YAP
Fasil Ravi Konu Hadis

Hasen-Garîb

Maddesinde de görüldüğü gibi, el-Câmi’ isimli kitabında hasen terimini ilk defa bir hadis çeşidi olarak kullanan Tirmizî, bazen hasen terimiyle birlikte bir başka terimi daha kullanır. Hasen-Garib birleşik terimi bunlardandır.

Tirmizî, el-Câmi'inde kullandığı ıstılahların hasen dışında hiçbiri hakkında bilgi vermiş değildir. Bu yüzden hadis alimleri, onun hasen-garîb ıstılahının manasını açıklamaya çalışmışlardır. Ancak ıstılahı kullananın maksadı hakkında ihtimaller üzerinde durmaktan öte gidememişlerdir. Bu yüzden aralarında tartışmalar olmuştur.

İslâm âlimlerinin hasen-garîb birleşik ıstılahının manasını açıklamak üzere söylediklerine geçmeden önce bu tabiri kullanış şeklini misal üzerinde görmek yerinde olacaktır:

“... İbn Abbas (r.anhuma) dan rivayet edildiğine göre şöyle demiştir: Hz. Peygamber (s.a.s) “İki göze Cehennem ateşi asla dokunmaz. Biri Allah korkusuyla ağlayan göz, diğeri Allah yolunda (şuurlarda) nöbet bekleyen göz” buyurdu.

Ebu İsa dedi ki: İbn Abbas'ın hadisi hasen-garib bir hadistir. 361

Tirmizî'nin hasen-garib terimiyle kasdettiği mananın açıklamasına gelince, Takiyyuddin Ahmed b. Abdilhalîm b. Teymiye bir fetvasında Tirmizî'ye bazı yerleşmemiş ıstılahları kullanmasından dolayı ta'n edenlerin, söylediklerinden çoğunu ne maksatla söylediklerini bilmeyenler olduklarına işaret ettikten so a şöyle demiştir: “hadisciler bazen “haze'l-hadîsu garîbun” derler. Bu ifade “hadis bu vecihten garibtir” demektir. Hatta bazen bunu kendileri açıklayarak “bu vecihten garibtir” tabirini kendileri kullanırlar. Bu takdirde hadis, muhaddisler nazarında tek tariktan gelen ma'ruf bir sahih hadistir. Şayet başka tariktan da rivayet edilirse, metni sahih ve ma'ruf olsa bile öteki vecihten garib sayılır. Buna göre Tirmizî bir hadis hakkında “hasenun garîbun” dediği zaman bununla o hadisin o tariktan garib olduğunu kasdetmiştir. Ancak metnin şevahidi vardır ve onlarla hasen cümlesinden olmuştur.” 362

İbn Teymiye bir başka yerde aynı konuda garîb hadisin yalnız bir rivayet isnadiyle bilinen hadis; hasenin ise Tirmizî'ye göre iki yönden rivayet edilen hadis olduğuna, ravileri arasında yalancılıkla itham edilmiş bir ravi bulunmaması ile birlikte şaz olmaması gerektiğine işaret ettikten so a ancak demiştir; bazı kimseler, onun hasen ismini verdiği hadislerin bu tavsife uymadığını söylemişlerdir. Meselâ hakkında hasen-garîb dediği hadisler bunlardandır ve yalnız bir tek isnadla rivayet edilmişlerdir. Tirmizî bunlara da hasen demiştir. O halde bunun izahı şöyle olmalıdır. Hadis, bir tek tâbi'îden rivayet olunduğu için garib sayılır. Fakat bu tabi'iden iki yönden rivayet edilince, tariklarının tabi'iden itibaren çoğalması sebebiyle hasen olur. Aslında hadis garîbtir.”

Şu hale göre Tirmizî'nin bir hadis hakkında kullandığı hasen-garîb birleşik ıstılahından maksat, İbn Teymiye'ye göre hadisin isnadının bir merhalesine kadar garîb, o merhaleden itibaren de hasen oluşudur. ez-Zerkeşi'ye göre ise hadisin metin yönünden hasen, isnad yönünden ise garib olmasıdır. 363


13.02.2009 tarihinden beri 10145 defa okundu. Son takip: 21.06.2018 - 08:52


Kuran Kerim ve Hadis şerifler üzerinde bilgi ve yazılarınızı paylaşmak için yeni projemiz olan KuranveHadis.COM sitemize üye olunuz. Piyasadaki yerden bitme hadis düşmanlarına karşı siz de bu yeni sitemizin gelişiminde destek olunuz.



· Lâ Yuhteccu Bihî · Ensâb · Semâ · Gayruhû Evsak Minhu · Mülakat · Ferd · Cerh Ve Tadil Lafızları · Ashâbu'l-Mı'eteyn · Ahkâm · İstihraç · Te'nîn · Mürsel-i Zahir · Muksirîn-i Sahabe · Zekera Lenâ Fulân · Merâtibu't-Ta'dîl · Kale Resûlullah · İttefekâ Aleyh · Ashabu's-Sunen · Kitâbetu’l-Hadîs · Yuktebu Hadîsuhu · Hadis İlmi · Eceztuke Ve Li-Evlâdike Ve Li-Akîbike · Garîbu'l-Hadîs · İhtisâr-ı Hadis · Mucma' Alâ Da'fıhî · Hasen-Sahih · Leyse Lehu Aslun · Kâdiha · Lem Yervihi İllâ Fulan An Fulân · İcâze Mâ Lem Yesmahu'l-Mucîz · Haddesenî Men Lâ Ettehimu · Dâ'î · Nakale-i Hadîs · Cemâ'at · Leyse Bi-Umde · Hadîs-i Nebevî · Cerh-i Gayrı Müfesser · Tabakâtu'r-Ruvât · Nesh · Ahâdîs · Mu'allel · Eceztuke İn Ahbabte · Leyyinu'l-Hadîs · Müttefik Ve Mufterik · Muntezihu'l-İsnad · Kari · Du'afâ · Leyse Bi-Sahîh · Kizb · Menferede Bihî Müslim
· Akıl · Mubtedi · Tarahû Hadîsehû · Mat'ûnun Fîhi · Zevâ’id · Takvâ · Ecvedu'l-Esânîd · Mubtedi'a · Hayrun · Zekera Lî Fulân · Sebtun-Sikatun · El-Kutubu’s-Seb’a · Sahih Muhtelef Fîhi · Reka'ik · Lem Yesıhh · el-Kutubu's-Sitte · Ruvînâ · Keşt · Yesrıku'l-Hadîs · İbn Mâce · Mevdû'u'l-İsnâd · Sebtun · Uluvv Bi-Kıdemi'l-Vefât · Sünen Ebî Dâvud · Ehlu'l-Eser · Rava'n-Nâs Anhu · Muhâlefetu's-Sikât · Eceztuke En Tervıye Annî Mâ Sahha İndeke Mimmâ Semi'tuhû Ve Mâ Se'esma'uhû · İ'lâl · Tahsîn · Belağanâ · Kezzâbun Yekzibu · Muhbir · Ta'lîk Bi-Sîgati't-Tashîh · Mu'ennen · Cevâmi'u'l-Kelim · Zayıf · Evvelu's-Sened · Ashâbu'l-Kutub · Mechûlu'l-Hâl

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13


Google
 
Web ihya.org
CepAlem Gazeteler E-Kart E-Kitap Saglik Şiirler Sözlük
Kuran Meali Hadis Namaz Vakitleri Ingilizce Samil Fıkıh Fetva Rüya Tabiri
Kamus Hikayeler Forum Dini Terimler Haberler Oyun Resimler Ilahiler
Terimler isimler Sosyal Kavram Hadis Sözlügü imsakiye
Üniversite taban puanları ilmihal Rehber