Rüya Tabirleri
Açılış  Giriş Sayfası Yap
Favori  Sık Kullanılanlara Ekle
www.ihya.org 4. yilinda
MC ÜYE İŞLEMLERİ
Üyeadi:
Parola :
Kütübü Sitte
Kuran ve Hadis
Buhari Hadis Kitabi
SPONSOR LINKLERI
Secme Konular
· Gaflet
· Sahih-i Buhârî
· Kudsi Hadis
· Cüz
· Tevâtür
· Salih
· Fasık
· Ashâb-ı Suffe
· Hafız
· Zındık

Burayada Bak
· Akıl
· Mubtedi
· Tarahû Hadîsehû
· Mudelles Anh
· Mudric
· Munâvele Makrûne Bi'l-İcâze
· Sahîhun Înşa'allah
· Sebtun-Huccetun
· Uşâriyyât
· Zabt-ı Sadr
· Enbe'enâ Fulân Bi-Kırâ'atî Aleyhi
· Enşedenâ Fulân Bi-Kırâ'atî Aleyhi
· Hâlu'r-Ruvât
· İttefekâ Aleyhi'ş-Şeyhân
· Kurıe Ala Fulan Ve Ene Esme'u

Son Okunanlar
· Hasen-Sahîh-Garîb
· Mu'cem
· Nakale-i Hadîs
· Sadûkun Yuhti'u
· Sebtun-Sebtun
· İttihâm Bi'l-Kizb
· Ma'nevî Tevatür
· Musnid
· Î'tidâd
· Ulûm-u Hadîs



Tüm Konular     A B C Ç D E F G H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T U Ü W V Y Z
KÜTÜBÜ SİTTE HADİSLERİNDE ARAMA YAP
Fasil Ravi Konu Hadis

Hasen-Sahîh-Garîb

Hasen hadisleri el-Câmi'u's-Sahîh adlı eserinde ilk defa bir hadis çeşidi olarak kullanan Tirmizî, bazen hasen terimiyle birlikte bir, hatta yerine göre iki terimi daha bir arada kullanır. Hasen-sahih-garib bölye birleşik bir terimdir ve sık sık kullandığı hasen-sahih tabirine bir de hadisin garabet vasfını ifade eden garîb teriminin eklenmesiyle meydana gelmiştir.

Garîb lafzının bazen sahihten önce de geldiği görülür. Diğer birleşik terimler gibi bunun da onları ilk defa kullanan Tirmizî tarafından herhangi bir açıklaması yapılmış değildir. Bu itibarla Tirmizî' nin hasen-sahih-garib tabirinin delâlet ettiği manayı açıklamaya çalışmak başka alimlere düşmüştür.

Önce terimin kullanış şeklini misal üzerinde görmek yerinde olur.

“... Hz. Peygamber (s.a.s)'den “Cennette er-Reyyân denilen bir kapı vardır. Kıyamet günü, oruç tutanlar o kapıya çağrılır. Cennete o kapıdan girerler. Artık o kapıdan bir kere girdiler mi, ebediyen susuzluk nedir bilmezler” buyurduğu rivayet edilmiştir.

Ebu İsa, “Bu, hasen-sahih-garîb bir hadistir” demiştir. 386

“... Bureyd b. Ebî Meryem'den rivayet edildiğine göre şöyle demiştir

“Cuma namazına giderken Abâye b. Rifâ'a b. Rafi arkamdan yetişti ve “müjdeler olsun, dedi; şu attığın adımlar Allah yolunda atılmaktadır. Ebu Abs'ın Hz. peygamber (s.a.s)'in şu sözlerini işittim dediğini bizzat ağzından duydum

“Allah yolunda tozlanan ayaklara Cehennem ateşi haramdır.”

Ebu İsa “Bu hasen-garib-sahih bir hadistir” dedi.” 387

İster ilk misaldeki, ister ikincideki şekilde kullanılmış olsun, hasen-sahih terimlerine garib vasfının eklenmesiyle meydana gelen birleşik hasen-sahih-garîb teriminin manasını İbn Teymiye şöyle açıklamaya çalışmıştır:

“Sahih-hasen-garîb terimlerinin bir hadiste birleşmesi şöyledir: Hadis, bazen sahih-garib bir isnadla rivayet edilmiş olabilir. So a aynı hadis, isnadın üst tarafında bulunan bir raviden biri sahih iki tariktan rivayet edilir ve sahih-garîb-hasen olur; zira hasen, tarîki fazla olan ve itham edilmiş ravisi bulunmayan hadistir. Her iki tarikdan sahih olsa öyle hadise sadece sahih denir. Şayet iki tariktan birinin sıhhati belli olmazsa o takdirde sıhhati kesin olmayan tariktan hasen olmuş demektir.

Şöyle de olabilir: Hadis bazen garîbu'l-isnâd olur. Yalnız tek vecihten bilinir. Eğer o garîb vecihten hadis sahih olursa hükmü sahih- garîbdir. Böyle bir hadisin metni iki vecihten rivayet edilmekle hasen mertebesini alabilir. Bunun içindir ki muhaddis, bu konuda fulan ve fulanın rivayetleri vardır der ve bu sözüyle hadisin manasına uyan ve onu hasen kılan sevahidi olduğunu ifade etmiş bulunur. İsnadı garîb olmakla beraber hadise sahih denilmişse o hadis ancak garîb tariktan sahih olarak sabit, hasen tarikdan rivayet edilmiş demektir. Aynı hadiste sıhhat ve hüsn vasıfları böylece birleşmiş ve garîb isnadla rivayet edilen vecihten garib olmuş olur.” 388

Görüldüğü gibi, İbn Teymiye'nin açıklaması konuya kesin bir yorum getirmemekte, ihtimaller üzerinde durmaktadır. Bu da daha çok tabirleri kullananın ne manada kullandığına dair herhangi bir açıklama yapmamış olmasından kaynaklanmaktadır.


13.02.2009 tarihinden beri 6398 defa okundu. Son takip: 20.08.2017 - 02:06


Kuran Kerim ve Hadis şerifler üzerinde bilgi ve yazılarınızı paylaşmak için yeni projemiz olan KuranveHadis.COM sitemize üye olunuz. Piyasadaki yerden bitme hadis düşmanlarına karşı siz de bu yeni sitemizin gelişiminde destek olunuz.



· Sebt · İhtisâr-ı Hadis · Sâlih Li'l-İhticâc · Tazbîb · Rical · Zekera · Şekkun Mine'r-Râvî · İztırab · Muntezihu'l-İsnad · Mechûl · Mutesâhil · Mucâzât · Musnid · Da'îfu’l-Metn · İsrailiyyât · Zekera Lî Fulân · Muselsel · Sahîh Li-Zâtihi · Arz Ale'ş-Şeyh · Fî Hadîsihî Şey'un · Müselsel Bi'l-Hilf · Beyân · Muşeddid · Cerh Ve Ta'dil · Es-Sahîfetu's-Sahîha · Seyyi'u'l-Hıfz · Mechûlu'l-Adâle · Leyse Bi-Ba'îd Mine's-Savâb · Fîhi Mekalun · Âfetuhû Keza · Li'd-Da'fi Ma Huve · İsnad · Mürsel-i Zahir · Gayru Sâbit · Sâmi · Ashâbu'l-Mi'în · Hiyârun · Ecvedu'l-Esânîd · Yervîhi · İcâze Âmme Mutlaka · Hâl-i Ruvât · İrsâl-i Celi · Haddesenâ İcazeten · Taktî'u'l-Hadîs · Tekaddum-u Vefat · Sahîh Muttefak Aleyh · Nahvehû · Sükût Tedlîsi · Esbetu'l-Esânîd · Ta'rifu Ve Tunkiru
· Akıl · Mubtedi · Tarahû Hadîsehû · Refe'ahû · Lem A'rifhu · Esahhu'l-Kutub · Vehn · Sad · Da'îfun Cidden · Kırâ'a Ale'ş-Şeyh · Tahsîn · Lem Yervihi İllâ Fulan An Fulân · Kuna · Takrîrî Sünnet · Ahbâr · Elkâbu'l-Muhaddısîn · Sarık · Tahammulu'l-İlm · Ahrecehû · Tebe'u't-Tâbi'în · Lâ Be’se Bihî · Eceztuke İn Şi'te · Sabit · İhrâc · Mechûlu'l-Hâl · Mucâz Leh · Yesrıku'l-Hadîs · İlle Gâmıda · Usûl-ü Hadis · Eceztu Leke (Li Fulân) Mâ Sahha Ve Ma Yesihhu Min Mesmû'âtî · Sâlih Li'l-İhticâc · Zekera Lenâ Fulân · Sahîh-Garib-Hasen · Lâ Yu’rafu Lehu Aslun · Ma'nen Rivayet · Ecâze Lî · İcâze Li'l Mu'ayyen Fi'l-Mu'ayyen · Cehaletu't-Ta'yîn · Cevâmi' · Ta'anû Fîhi

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13


Google
 
Web ihya.org
CepAlem Gazeteler E-Kart E-Kitap Saglik Şiirler Sözlük
Kuran Meali Hadis Namaz Vakitleri Ingilizce Samil Fıkıh Fetva Rüya Tabiri
Kamus Hikayeler Forum Dini Terimler Haberler Oyun Resimler Ilahiler
Terimler isimler Sosyal Kavram Hadis Sözlügü imsakiye
Üniversite taban puanları ilmihal Rehber