Rüya Tabirleri
Açılış  Giriş Sayfası Yap
Favori  Sık Kullanılanlara Ekle
www.ihya.org 4. yilinda
MC ÜYE İŞLEMLERİ
Üyeadi:
Parola :
Kütübü Sitte
Kuran ve Hadis
Buhari Hadis Kitabi
SPONSOR LINKLERI
Secme Konular
· Gaflet
· Sahih-i Buhârî
· Kudsi Hadis
· Tevâtür
· Cüz
· Zındık
· Salih
· Fasık
· Sahîfe
· Ashâb-ı Suffe

Burayada Bak
· Akıl
· Mubtedi
· Tarahû Hadîsehû
· Mütevatir-i Ma'nevî
· Semi'tu Fulânen Bi-Kırâ'atî Aleyh
· İstinbâtu'l-Ahkâm
· Merdûd Âhad
· Şâfehenî Bi'l-İcâze
· Atraf
· Enne Fulânen Kale
· İntikâd-ı Esânîd
· Lâ Asle Lehu Bi-Haze'l-Lafz
· Leyyinu'l-Hadîs
· Mucma' Alâ Terkihî
· Mustahrecât

Son Okunanlar
· Ferd-i Nisbî
· Eceztu Li-Kulli Vahidin (Ahadin)
· Ahberanâ Kitâbeten
· Ahberanâ Fî Kitâbihî
· İcâze Mâ Lem Yetehammelhu'l-Mucîz
· Ale’l-Etraf
· Leyse Bihî Be'sun
· Yuzkeru
· Esbâbu'l-Vaz’
· Ahbârî



Tüm Konular     A B C Ç D E F G H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T U Ü W V Y Z
KÜTÜBÜ SİTTE HADİSLERİNDE ARAMA YAP
Fasil Ravi Konu Hadis

Ferd-i Nisbî

Ferd hadislerin ikinci kısmıdır ve ravilerinin birine nisbetle ferd olan hadis çeşididir. Genel olarak hususi bir cihete nisbetle ferd olan hadis olarak tarif edilir. 272

İbn Hacer'e göre ferd-i nisbi, senedinin baş tarafında değil, ortasında garabet bulunan hadisdir. Böyle bir hadise nisbî denmesinin sebebi, teferrüdün belli bir şahsa nisbetle hasıl olması dolayısiyledir. Ayrıca ona göre hadis usulü alimleri ferd kelimesini daha çok ferd-i mutlak, garib kelimesini de ferd-i nisbî için kullanmışlardır. 273Buna göre ferd-i nisbî, bazı alimlere göre garîbden ibarettir.

Hadisin ferd sayılmasına sebep olan rivayette tek kalma bazen sikanın rivayette tek kalması gibi hususî bir kayıtla olur. Şu hadis buna misaldir.

“Hz. Peygamber (s.a.s) ramazan ve Kurban bayramı namazlarını kıldırırken “Kaf” ve “İktarabeti's-Sâ'a” (surelerini) okurdu.” 274

Bu hadisin ravilerinden Ubeydullah b. Abdillah'tan rivayette sika olarak Damre-tu'bnu Sa'îd tek kalmıştır. Binaenaleyh bu hadisin ferd-i nisbî sayılmasına sebep olan teferrüdü bazen mekkelilerin, Medinelilerin, Basralı, Şamlı veya Mısırlı ravilerin birbirlerinden rivayette teferrüd etmeleri gibi yine hususi bir kayıtla olabilir. Bu şekildeki teferrüdle rivayet edilen hadis de ferd-i nisbîdir. Şu hadis buna misaldir:

“Ebu Said'den rivayet edildiğine göre şöyle demiştir: “Hz. Peygamber (s.a.s) bize namazda Fatiha ve kolayımıza giden (sure ve bir miktar ayet) okumamızı emretti.” el-Hâkimu'n-Nîsâburî'nin belirttiğine bakılırsa bu hadisin “emeran┠lafzını zikirde isnadın başından sonuna kadar basralılar teferrd etmişlerdir. 275Bir başka deyişle bu lafzın rivayetinde basralılara katılan olmamış; dolayısiyle teferrüd bu yönden olmuştur. Şu hadis de rivayetinde mısırlıların teferrüd ettikleri ferd-i nisbîdir

“Abdullah b. Zeyd el-Ensâri'den rivayet edilmiştir. Ben demiştir; Hz. Peygamber (s.a.s)'i abdest alırken gördüm. Kulakları (nı meshetmek) için başını meshettiği sudan ayrı biraz su aldı (ve meshetti).276

Teferrüd bazen de bir raviden rivayete münhasır olur. Bu takdirde hadisin akabinde “lem yervihi illa fulânun an fulânin” (Bu hadisi falandan, fulandan başka rivayet eden olmadı) denir. Aynı hadisi başkasından pek çok kimse rivayet etmiş bile olsa o raviden rivayette teferrüd, aynı şekilde hadisin ferdi nisbî addedilmesine sebep teşkil eden kayıt mesabesinde kalır. Sünen sahiplerinin Sufyân b. Uyeyne-Vâil b. Dâvud-Babası-ez-Zuhrî- Enes b. Mâlik isnadiyle rivayet ettikleri şu hadis de buna misaldir:

“Enes b. Mâlikten rivayet edildiğine göre Hz. Peygamber (s.a.s) Hz. Safiyye'yi nikahladığında kavut ve hurma ile düğün yemeği verdi.”277

Bu hadisin ravilerinden Vâ'il b. Dâvud babasından rivayette tek kalmıştır. Vâ'il'den de Sufyân b. Uyeyne'den başka rivayet eden olmamıştır. Sufyân'ın Vâ'il'den teferrüdü yüzünden hadis ferd-i nisbî sayılmıştır.

Belli bir şaysa nisbetle teferrüd de aynı gruba girer. Söz gelişi bir hadisi faraza İbn Ömer'den Nâfi, Nâfi'den Mâlik rivayet etmiş olsa, birkaç ravi de Mâlik'e uğramaksızm Nâfi'den rivayet ettikleri halde yalnız bir ravi Mâlik tarîkından Nâfi'den rivayet etmiş bulunursa hadis ferd-i nisbî olur. Buna nisbî denmesi, bir veya birkaç vecihten azız veya meşhur olsa bile yalnız o belli şahsın teferrüdü yüzündendir. Yine mesela Mâlik Nâfi'den, Nâfı İbn Ömer'den bir hadis rivayet etmiş olsa, bir başka ravi de aynı hadisi mutâbi'i olmaksızın Mâlik'ten tek başına rivayet etse bu hadis, Mâlik'ten tek olarak rivayet eden raviye nisbetle ferd, dolayısiyle ferd-i nisbîdir. 278

Ferd-i Nisbînin hükmünde iki durum söz konusudur:

a) Ferd-i Nisbî, sika raviden rivayette teferrüd kaydiyle ferd ise o takdirde ferd-i mutlakın hükmüne tâbidir.

b) Diğer iki kayıt yani belli bir beldeye mensup ravilerin birbirlerinden rivayette teferrütleri veya belli bir raviden teferrüd sebebiyle ferd ise o zaman da hüküm hadisin geldiği tarîka göre verilir. Eğer bu tarik sahihse hadis sahih; hasense hasen; zayıfsa zayıf kabul edilir. 279


13.02.2009 tarihinden beri 5459 defa okundu. Son takip: 21.09.2018 - 01:02


Kuran Kerim ve Hadis şerifler üzerinde bilgi ve yazılarınızı paylaşmak için yeni projemiz olan KuranveHadis.COM sitemize üye olunuz. Piyasadaki yerden bitme hadis düşmanlarına karşı siz de bu yeni sitemizin gelişiminde destek olunuz.



· Eş-Şeyhân · Haddesenâ Muzâkereten · Haddesenâ Fulân Kırâ'aten · Sebtun-Sikatun · Edâ · Es-Sahîfetu's-Sâdıka · Âdâb · Kurıe Ala Fulan Ve Ene Esme'u · Teşdîd · Sükût Tedlîsi · Mevkuf · İcâze Mâ Lem Yesmahu'l-Mucîz · Lâ Yu'teberu Bihi · Mutarrahu'l-Hadîs · Taktî'u'l-Hadîs · Belağanî · Maklûbu'l-Metn · Nazil İsnad · İlm · Ahrece Lehû · Mutesâhil · Nebbe'enâ Fulân Bi-Kırâ'atî Aleyh · Sahâbî · Tahrîc · Ahberanâ Fulân Bi'l-Kırâ'ati Aleyhi · Esbâbu'l-Hadîs · Karin · Fısk · Ale'l-Ma'nâ Rivayet · Taktî · Leyse Bihî Be'sun · İ'câm · Fer · Meşihat · Bilâd Tedlîsi · Adûl · Fâsıku't-Te'vîl · Belağ Kaydı · Nâsih · Fîhi Nazarun · Uluvv-u Nisbî · Sâhibu'l-Kitâb · Cerh Mertebeleri · Mutâba' Aleyh · Ahâdîsu'l-Ahkâm · Ta'dîl · İmlâ · Murselu's-Sahâbî · Seyyi'u'l-Hıfz · A'delu'n-Nâs
· Akıl · Mubtedi · Tarahû Hadîsehû · Vad · Semi'tu Fulânen Bi-Kırâ'atî Aleyh · Leyse Bi-Zalik · Lika · Eceztu Li-Men Yeşâ'u Fulân · Takyîd · Emânet · Temrîz · Tercih · Vasalehu · Ehlu's-Suffe · Elfâz-ı Cerh Ve Ta'dîl · La Tehillu'r-Rivâye Anhu · Bedel-i Nazil · Zâhibu'l-Hadîs · Cerh Mertebeleri · Es-Sâbık Ve'l-Lâhık · Du'ife · Esbât · Nebbe'enâ Fulan Kıra'aten Aleyh · Buldânu'r-Ruvât · Fiilî Sünnet · Telakkub · Kâle'llâhu Te'âlâ · Garîbul-Metn · Nisbe · Min...İlâ · İlle Gâmıda · Ashâbu'l-Mi’e · Kas · Muhkem · Gayru Me’mûn · Musâfaha · Vaddâ'un · Enne · Du'afâ · Sikât

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13


Google
 
Web ihya.org
CepAlem Gazeteler E-Kart E-Kitap Saglik Şiirler Sözlük
Kuran Meali Hadis Namaz Vakitleri Ingilizce Samil Fıkıh Fetva Rüya Tabiri
Kamus Hikayeler Forum Dini Terimler Haberler Oyun Resimler Ilahiler
Terimler isimler Sosyal Kavram Hadis Sözlügü imsakiye
Üniversite taban puanları ilmihal Rehber