Rüya Tabirleri
Açılış  Giriş Sayfası Yap
Favori  Sık Kullanılanlara Ekle
www.ihya.org 4. yilinda
MC ÜYE İŞLEMLERİ
Üyeadi:
Parola :
Kütübü Sitte
Kuran ve Hadis
Buhari Hadis Kitabi
SPONSOR LINKLERI
Secme Konular
· Gaflet
· Sahih-i Buhârî
· Kudsi Hadis
· Tevâtür
· Cüz
· Salih
· Fasık
· Zındık
· Ashâb-ı Suffe
· Hafız

Burayada Bak
· Akıl
· Mubtedi
· Tarahû Hadîsehû
· Kalîlu'l-Hadîs
· Lâ Asle Lehu Bi-Haze'l-Lafz
· Sadûkun Lehû Evhâm
· Sahîhun İnde Gayrihimâ
· Sevveğa Lî
· Sunâ’î
· Şartu Müslim
· Tusâ’î
· Vâcîd
· Yeda'u'l-Hadîse
· Zabt-ı Sadr
· Azbatu'n-Nâs

Son Okunanlar
· Ashâb
· İcâze Âmme Mukayyede
· Ashâb-ı Kiram
· Ahberanî
· Tedlîs
· Mu'dal
· Abâdile
· Mucevved
· 0. Sözlük Hakkinda
· A'delu'n-Nâs



Tüm Konular     A B C Ç D E F G H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T U Ü W V Y Z
KÜTÜBÜ SİTTE HADİSLERİNDE ARAMA YAP
Fasil Ravi Konu Hadis

Ashâb

Kelime olarak dördüncü babdan çekilen “sahibe” kök fiilinin ism-i faili olan sahibin “cem'u'l-cemi”dir. Sahib, sahb, ashâb şeklinde gelir. Sahib, sohbet eden, bir arada bulunan, dost, arkadaş demektir. Taraftar, bir görüşü benimsemiş, birine tâbi olmuş kimse manasını da verir. Buna göre ashâb, dostlar, arkadaşlar, taraftarlar demek olur.

Ashab kelimesi terim olarak ashâb-i bedr, ashâb-ı rey, ashâbu'r-resûl, ashâbu Resûlillâh misallerinde görüldüğü gibi bütün islami ilimlerde kullanılır. Sahabe eş manalısı olarak Hadîs İlminde daha çok geçer.

Sahabe başlığı altında da söz konusu edileceği gibi ashâb, Hz. Peygamber devrine yetişmiş, onu müslüman olarak görmüş, onunla bir arada bulunmuş, yine müslüman olarak ölmüş kimselere denir. Bu manada daha çok sahabe denilmekle birlikte ashâbu'r-Resûl, ashabı Resûlillâh, ashabı kiram şekillerinde de kullanılmıştır.

Ashabın Hadis İlmindeki önemli yeri, Sünneti bizzat kaynağından öğrenmelerinden; öğrendiklerini uygulamalarından; so a da kendilerinden so a gelen tâbi'îler nesline aktarmalarından kaynaklanır. Allah Resulünün peygamberliğinin ilk günlerinden ebedî hayata göç etmesine kadar geçen zaman içinde ashab, onunla sık sık beraber olmuş, tebliğlerini, uygulamalarını, söz, fiil ve takrirlerini, dinî ve ahlâkî açıklamalarını yakından takip ederek öğrenme imkanı bulmuşlardır. Kısacası İslâm'ı ilk olarak uygulayıcısından öğrenmişlerdir. Kur'ân-ı Kerim'i daha iyi anlamak, ibadetlerini düzgün bir şekilde yapabilmek, günlük işlerini de o nisbette düzgün olarak yerine getirebilmek üzere birşeyler öğrenebilmek maksadıyla imkân ölçüsünde ondan ayrılmamışlardır. Söz gelişi Ebu Hureyre, hadis öğrenmeye oldukça düşkün bir sahabîdir. Onun Hz. Peygamber'e sorduğu “Kıyamet günü şefaatin en çok kime ulaşacak” sorusuna verilen cevapta ashabın ilme düşkünlüğüne de yer verilmiştir: “Hadis öğrenmek için sende gördüğüm hırsa göre bu hadisi bana senden önce kimsenin sormayacağını biliyordum, ya Ebâ Hureyre. Kıyamet günü insanlar içinde şefaatime en çok mazhar olacaklar, halisane bir şekilde içinden gelerek “lâ ilahe illallah” diyenlerdir. 80

Bunun yanısıra ashab, Hz. Peygamberle beraber bulunmadıkları zaman inen Kur'ân ayetlerini, Hz. Peygamber'in sözlerini ve cereyan eden olayları takip ederek onunla beraber olanlardan öğrenmişlerdir. Bu konuda Hz. Ömer'in komşusuyla anlaşarak sıra ile Medine'ye indikleri meşhurdur. Kendisinden dinleyelim: “Ben ve Ensârdan bir komşum, Medine dışında Beni Umeyye yurdunda otururduk. Hz. Peygamber'in yanına (Medine'ye) sıra ile giderdik. Bir gün o giderdi; bir gün ben. O gittiği günün haberini getirirdi, ben gittiğim günün…”81 Bu nöbetleşmenin yeni inen Kur'ân ayetlerini takip etmek kadar Hz. Peygamber'in sözlerini, kısaca hadisleri öğrenmek üzere uygulandığında şüphe yoktur.

Hz. Peygamberle birlikte olduklarında ondan görüp işittiklerini, beraber olmadıkları zaman da onunla birlikte olanlardan görüp duyduklarını öğrenen ashab, öğrendiklerini daha so a büyük bir şevk, heyecan ve gayretle tâbi'îlere nakletmişlerdir. Ebu Zerri'l-Gıfârî'nin ensesini göstererek söylediği şu sözler, ashabın Allah Resulünden öğrendiklerini başkalarına öğretme konusunda ne kadar azimli olduklarını gösterir: “Beni öldürmek için kılıcı şuraya dayasanız, ben de siz işinizi bitirinceye kadar Hz. Peygamberden duymuş olduğum bir sözü size ulaştırmaya vakit bulacağımı bilsem, o sözü size mutlaka yetiştirirdim.” 82

Bu azimle Hz. Peygamber'den öğrendiklerini kendilerinden so a gelen nesle aktaran ashâb, hadîs rivayet zincirinin ilk halkasını teşkil etmiştir. Bu bakımdan Hadis İlminde büyük önemi haizdir.

Ashab, umumiyetle İslâmiyet'in zuhur ettiği Mekke'de Hz. Peygamber'e iman edip onunla birlikte Medine'ye hicret eden muhacirlerle, kendilerine kucak açan ve her türlü yardımı esirgemeyen Ensâr’dan, bir de civar kabilelerden müslüman olup Medine'ye gelenlerden meydana gelir. Hadis alimlerine göre İslâmiyetteki kıdemlerine göre oniki tabakaya ayrılmışlardır. 83


12.02.2009 tarihinden beri 6611 defa okundu. Son takip: 20.01.2018 - 02:11


Kuran Kerim ve Hadis şerifler üzerinde bilgi ve yazılarınızı paylaşmak için yeni projemiz olan KuranveHadis.COM sitemize üye olunuz. Piyasadaki yerden bitme hadis düşmanlarına karşı siz de bu yeni sitemizin gelişiminde destek olunuz.



· Istılâhât-ı Hadîsiye · Matrûh · Bâtılun · Da'îfu’l-Hadis · Vahy-i Metluv · Şekkun Mine'r-Râvî · Garîbi'l- Mutlak · İntikâ · Muksirûn · Ashabu's-Sunen · Yuda'afu · Tedlîsu's-Şuyûh · Tahammulu'l-İlm · Ruknu'l-Kizb · Ruviye Ani'n-Nebî · Sahih-i Buhârî · Ma'nen Rivayet · Şâz · Sahîhun Înşa'allah · Eş-Şeyhân · Şurûtu'l-Mutevâtir · Musâvât · Yukalu · Ferd · Şibhu'l-Vad' · Yesrıku'l-Hadîs · Haber-i Vâhid · Takrîr · Rivâyetu'l-Akrân · Fî Hadîsihî Şey'un · Du'afâ · Lem Yesıhh · An'ane Mursele · Şurûtu’r-Rivâye · Haddesenâ Muzâkereten · Esma Ve Kunâ · Me'sûr · Ale'l-Mesânîd · Mechûlu'l-Hâl · İcâze Âmme · İsnâd-ı Âli · Hafî İnkıta · Eceztu Ehle Zemânî · Mustalahu'l-Hadîs · Silsiletu’z-Zeheb · Emsâlu'l-Hadîs · İlmu'r-Rivâye · Teşdîd · İcâze Mukterine Bi'l-Munâvele · Ashâb-ı Kutub
· Akıl · Mubtedi · Tarahû Hadîsehû · Mahrec · Ye'ti Bi'l-Acâ'ib · Ve Zekera'l-Hadîse · Mutâba'at-ı Kasıra · Belağanî · Ahruf · Mâ A'lemu’ Bihî Be'sen · Buldâniyye · Leyse Bi-Sika · Lem Yuced Lehu Asl · Gayru Me’mûn · Lahak · Mufîd · Uhdira · Leyse Bi-Şey · Erselehû Fulân · Sebtun-Hafizun · Tahvîk · Âbâ Ve Ebnâ · Ahsenu Şey'in Fi'l-Bâb · Akvâl · Alâ Yedey Adlin · Hisân · Cevâmi' · Mütevatir-i Ma'nevî · Efrâdu'l-Buldân · Munker · İcâze Mâ Lem Yesmahu'l-Mucîz · Makbul Âhad · Tercih · Lâ Yus'elu An Mislihî · Lâ Yu’rafu Lehu Aslun · Lem Ekıf Lehu Alâ Asl · Mahalluhu's-Sıdk · Merdûd Şaz · Mu'allel · Rivâyetu'l-Akrân

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13


Google
 
Web ihya.org
CepAlem Gazeteler E-Kart E-Kitap Saglik Şiirler Sözlük
Kuran Meali Hadis Namaz Vakitleri Ingilizce Samil Fıkıh Fetva Rüya Tabiri
Kamus Hikayeler Forum Dini Terimler Haberler Oyun Resimler Ilahiler
Terimler isimler Sosyal Kavram Hadis Sözlügü imsakiye
Üniversite taban puanları ilmihal Rehber