Rüya Tabirleri
Açılış  Giriş Sayfası Yap
Favori  Sık Kullanılanlara Ekle
www.ihya.org 4. yilinda
MC ÜYE İŞLEMLERİ
Üyeadi:
Parola :
Kütübü Sitte
Kuran ve Hadis
Buhari Hadis Kitabi
SPONSOR LINKLERI
Secme Konular
· Gaflet
· Sahih-i Buhârî
· Kudsi Hadis
· Tevâtür
· Cüz
· Zındık
· Salih
· Fasık
· Sahîfe
· Ashâb-ı Suffe

Burayada Bak
· Akıl
· Mubtedi
· Tarahû Hadîsehû
· Neseb
· Esbâbu'l-Cerh
· Mütevatir-i Ma'nevî
· Câ'e Ani'n-Nebî
· Eceztu Leke (Li Fulân) Mâ Sahha Ve Ma Yesihhu Min Mesmû'âtî
· Galat
· Habberenâ
· Hazâ Semâ'î
· İbdâl-i Nazil
· İcâze Mâ Lem Yetehammelhu'l-Mucîz
· İcâze Mücerrede Ani'l-Munâvele
· Kurıe Ala Fulan Ve Ene Esme'u

Son Okunanlar
· Vicâde
· İttisal
· Zekera Lenâ Fulân Kırâ'aten Aleyhi Ve Ene Esme'u
· Ashâbu'l-Elfeyn
· İstişhad
· Remiz
· İbdâl-i Nazil
· Ahberanâ Fulan Kırâ'aten Aleyhi
· Ta'lîk Bi-Sîgati't-Tashîh
· Muhtelefu'l-Hadîs



Tüm Konular     A B C Ç D E F G H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T U Ü W V Y Z
KÜTÜBÜ SİTTE HADİSLERİNDE ARAMA YAP
Fasil Ravi Konu Hadis

Vicâde

Kelime olarak “bulmak” manasına gelen “vecede” kök fiilinin mufa'ale ölçüsünde maştan olup kısaca elde etmek demektir. Hadis Usulünde bir muhaddisin herhangi bir musannif veya ravinin el yazısı ile yazılmış kitabını veya bazı Hadîslerini ele geçirmesine denir. Hadîs rivayet metotlarındandır. Bir musannif veya Hadîscinin bizzat kendisinin yazdığı Hadîs kitabını veya cüzünü ele geçiren kimseye vâcid tabir edilir.

Bir muhaddisin el yazısıyla yazılmış Hadîslerini ele geçiren kimse onunla ister çağdaş (muasır) olsun ister olmasın, aralarında mülakat olsun veya olmasın, mülakat olduğu takdirde Hadîs işitilsin ya da işitilmesin farketmez, bu hallerin herbirinde vicâde husule gelmiş demektir.

Vicade yoluyla elde edilen yazılı bir metindeki Hadîsleri sema'a delalet eden eda lafızlarıyla rivayet etmek caiz görülmemiştir. Buna göre vacid, elde ettiği mü'ellif hattiyle yazılmış Hadîsleri haddesenâ, ahberanâ, enbe'enâ gibi lafızlarla rivayet edemez. Onların yerine isnadında vecedtu bi-hatti fulânin, kara'tu fî kitâbihi bi-hattihî haddesenâ fulânun, kara'tu bi-hatti fulânin, an fulânin, mâ vecedtuhû bi-hatti fulânin gibi değişik eda lafızlarından birini kullanır. Bu lafızların hepsi, yazının mü'ellif hattı olduğu kesinkes belli olması halinde kullanılır. Eğer yazının musannif veya ravinin el yazısı olduğu açıkça belli değilse bu takdirde vâcid, durumu belli edecek şekilde şu lafızlardan birini kullanır: Belağanî an fulânin (falancadan bana ulaştığına göre); vecedtu an fulânin (falancadan naklen el yazısiyle buldum); kara'tu fi kitabin ahberanî fulânun ennehu bi-hatti fulânin (fülanın yazısı olduğunu bana falanın haber verdiği bir kitapta okuduğuma göre); kara'tu fi kitabin zannentu ennehu fulânun (falanca olduğunu sandığım birinin kitabında okudum); kara'tu fî kitabin kîle bi-hatti fulânin (falancanın el yazısiyle yazıldığı söylenen bir kitapta okudum).

Ahmed b. Hanbel'in müsnedinde oğlu Abdullah'ın babasından vicade yoluyla rivayet ettiği hayli Hadîs vardır. Bu tarzda rivayet edilen Hadîsler genelde munkatı sayılırlarsa da vecedtu bi-hatti fulânin eda lafzıyla rivayetin munkatı sayılması şüphelidir. Şu da var ki, vâcid tarafından bulunan yazılı metin mü'ellif hattiyle değilse o zaman isnad zekera fulânun eda lafziyle sevk edilir. Ancak bu şekilde rivayet edilen hadisler genellikle munkatı addedilmiştir.

Vicade bazen icazetle birlikte olur. Bu takdirde ravi bir şeyhin el yazısiyle yazılmış bir metni elde ettiği takdirde o metnin rivayetine icazet almış demektir. Öyle olunca isnadında bunu belirterek meselâ, vecedtu bi-hatti fulânin ve ecaze lî (bu Hadîsi falancanın el-yazısiyle yazılmış buldum. O da bana rivayetine izin verdi) gibi bir eda lafzı kullanması iyi olur.

Vicade yoluyla elde edilen Hadîslerle amel etmek konusu ihtilaflıdır. Kadı İyad, bu ihtilafa işaret ederek çoğunluğun vicade yoluyla ele geçirilen Hadîslerle amel edilemeyeceği görüşünde olduklarını, buna karşılık İmam Şafiî'den caiz gördüğüne dair bir naklin bulunduğunu, bazı şafiî alimlerin de caiz gördüklerini söylemiştir.1206

İbnu's-Salâh, vicâde usulüyle rivayet edilen Hadîslerle amel edilemyeceği görüşünü benimsemiştir. Şöyle diyor: “Şafiîlerden bir grup vicade yoluyla elde edilen bir Hadîsle amel etmenin, ancak nüshasına tam manasiyle itimat edilmesi halinde caiz olacağı görüşündedirler. Bize kalırsa böyle bir Hadîs muhaddislere arzedilse kabul etmezler. Halbuki bu kitaplarla amel etmek rivayete bağlı olduğu takdirde rivayet şartlarının gerçekleşmesi imkansız olacağından böyle bir kitapda bulunup da elde edilen Hadîsle amel kapısı kapanıyor demektir.”1207

en-Nevevî de aynı konuda İbnu's-salâh'a uymuş ve kendi zamanında ancak bu görüşe güvenilebileceğini söylemiştir. 1208

Şu hale göre vicade yoluyla rivayete olduğu kadar rivayet edilen Hadislerle amel edilmesinin caiz olduğunda da küçümsenemiyecek tereddütler vardır. Bu tereddüdün yazıların birbirine benzemesi, meşhur muhaddislerin yazılarının kolayca taklid edilebilmesi gibi mahzurlardan ortaya çıktığına şüphe yoktur. Bunun sonucu olarak Hadis rivayetinde ciddiyet taraftan olanlar vicadeyi geçerli bir Hadîs rivayet metodu olarak benimsemiş değillerdir.


13.02.2009 tarihinden beri 7491 defa okundu. Son takip: 21.06.2018 - 06:11


Kuran Kerim ve Hadis şerifler üzerinde bilgi ve yazılarınızı paylaşmak için yeni projemiz olan KuranveHadis.COM sitemize üye olunuz. Piyasadaki yerden bitme hadis düşmanlarına karşı siz de bu yeni sitemizin gelişiminde destek olunuz.



· Menferede Bihî Müslim · Gayruhû Evsak Minhu · Ferd-i Muhâlif · Rivâyetu'l-Âbâ Anil-Ebnâ · Menşe' · Âdâbu Tâlibi'l-Hadîs · Sâmi · Ashâb-ı Resûlillâh · Cehâletu'l-Ayn · Mudelles · Arzu'l-Munâvele · Kale Lenâ Fulân Bi-Kırâ'atî · Sebebu Vurûdi'l-Hadîs · Elfâzu't-Ta'dil · Sünnet · Bilâd Tedlîsi · Medhûl · Mebde'u's-Sened · Haber-i Meşhur · Hıfzı Kezâ · Tashîh · Zarurî İlim · Muttefekun Alâ Terkihî · Dâru'l-Hadîs · İhticâc · Ma'nen Rivayet · Ta'lîkât · Ale'l-Mesânîd · Makrûnen · Eceztu Li'l-Muslimîn · Vasıyye · Kale Lenâ Fulân · Abâdile · Haddesenî Ba'du Ashâbinâ · Mecâlis · Etkan · Sefeh · Şâz Bi-Merra · Adalet · Eceztu Leke Cemî'a Merviyyâtî · Enne · Ahkâm · İsrailiyyât · el-Kutubu's-Selâse · İrsâl-i Hafî · Lâ Yu'lemu Men Ahrecehu Ve La İsnaduhu · Uluvv Bi-Kıdemi's-Semâ · Müselsel Bi'l-Hilf · Mesrûk · Kale Fulân
· Akıl · Mubtedi · Tarahû Hadîsehû · Mat'ûnun Fîhi · Zevâ’id · Takvâ · Ecvedu'l-Esânîd · Mubtedi'a · Hayrun · Zekera Lî Fulân · El-Kutubu’s-Seb’a · Sahih Muhtelef Fîhi · Reka'ik · el-Kutubu's-Sitte · Ruvînâ · Keşt · Yesrıku'l-Hadîs · İbn Mâce · Mevdû'u'l-İsnâd · Sebtun · Uluvv Bi-Kıdemi'l-Vefât · Ehlu'l-Eser · Rava'n-Nâs Anhu · Muhâlefetu's-Sikât · Eceztuke En Tervıye Annî Mâ Sahha İndeke Mimmâ Semi'tuhû Ve Mâ Se'esma'uhû · Kezzâbun Yekzibu · Muhbir · Mu'ennen · Zayıf · Evvelu's-Sened · Ashâbu'l-Kutub · Mechûlu'l-Hâl · Mukâtebe Mücerrede Ani'l-İcâze · Bid'atu'r-Râvî · Vakafehu · Hâlikun · El-Erba'a · Muharref · Haber-i Vâhid · Tazbîb

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13


Google
 
Web ihya.org
CepAlem Gazeteler E-Kart E-Kitap Saglik Şiirler Sözlük
Kuran Meali Hadis Namaz Vakitleri Ingilizce Samil Fıkıh Fetva Rüya Tabiri
Kamus Hikayeler Forum Dini Terimler Haberler Oyun Resimler Ilahiler
Terimler isimler Sosyal Kavram Hadis Sözlügü imsakiye
Üniversite taban puanları ilmihal Rehber