Rüya Tabirleri
Açılış  Giriş Sayfası Yap
Favori  Sık Kullanılanlara Ekle
www.ihya.org 4. yilinda
MC ÜYE İŞLEMLERİ
Üyeadi:
Parola :
Kütübü Sitte
Kuran ve Hadis
Buhari Hadis Kitabi
SPONSOR LINKLERI
Secme Konular
· Gaflet
· Sahih-i Buhârî
· Kudsi Hadis
· Tevâtür
· Cüz
· Zındık
· Salih
· Fasık
· Sahîfe
· Ashâb-ı Suffe

Burayada Bak
· Akıl
· Mubtedi
· Tarahû Hadîsehû
· Lâ A'rifu Lehu Aslen
· Rudde Hadîsuhû
· Ulûm-u Hadîs
· Ve Zekera'l-Hadîse
· Ashabu's-Sunen
· Da'îfun Vahin
· De-Se-Nî
· Eceztuke İn Eredte
· Ehlu'l-Eser
· Enbe'enâ Fulân Kırâ'aten Aleyhi Ve Ene Esme'u
· Esbetu'n-Nâs
· El-Hadîse Bi-Tûlihî

Son Okunanlar
· İhtisâr-ı Hadis
· Leyse Bihî Be'sun
· Yerfau'l-Hadîse
· Mürüvvet
· Ta'lîk
· Tesviye
· Ensâb
· İcâze Mechule
· Takrîr
· Lâ Yus'elu Anhu



Tüm Konular     A B C Ç D E F G H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T U Ü W V Y Z
KÜTÜBÜ SİTTE HADİSLERİNDE ARAMA YAP
Fasil Ravi Konu Hadis

İhtisâr-ı Hadis

İhtisar, sözlük bakımından kısaltmak, bir nesneyi sadece bir şeye mahsus kılmak manalarına gelir. İhtisâr-ı hadis ise bir hadisin bir kısmını alıp bir kısmını bırakmaya denir. Harm ve taktî, ihtisar-ı hadis şekillerindendir.

Bir hadis bazen çok uzun olur. Bazen vurud sebebi veya başka olayla birlikte rivayet edilir. Bunun sonucu olarak metinde Hz. Peygamber (s.a.s)'e ait kısımla beraber başkalarına ait sözler de bulunur. Bazen de bir hadis içinde birkaç konuda hükümler yer alır. Bir muhaddis böyle bir hadisi kitabına yazarken duruca göre bir kısmını alır, bir kısmını bırakırsa buna hadisin ihtisar edilmesi adı verilir.

Bir hadisin ihtisar edilerek sadece belli bir bölümünü alıp kalan kısımlarını bırakmak metod yönünden faydalı görülmüş ve bu yüzden muhaddisler tarafından çokça tatbik edilmiştir. Hükmü, başka deyişle caiz olup olmadığı konusunda ihtilaf vardır ve neticede dört görüş ortaya çıkmıştır:

Birinci görüşe göre hadisin ihtisar edilmesi caiz değildir. Bu, hadislerin manasıyla rivayet edilmesini caiz görmeyenlerin görüşüdür. Bu görüşde olanlara göre hadisin bir kısmını hazfeden muhaddis mânâsını bozabilir ve kimse bunun farkına varmaz. Nitekim meşhur muhaddislerden Utbe, Abdullah İbni'l-Mubârek'e Hammad b. Seleme'nin bile hadisi ihtisara kalkıştığı zaman manasını bozduğundan bahsetmiş, Abdullah “farkına vardın mı?” sorusuyla onu doğrulamıştır. Demek oluyor ki, Hammad b. Seleme çapında bir muhaddis bile hadisi ihtisar ettiği zaman manasının, en azından esprisinin bozulmasına mani olamamaktadır. Bu önemli sebepten, İmam Malik Hz. Peygamber (s.a.s)'in sözü olan hadislerin ihtisar edilmesine cevaz vermemiştir. Abdulmelik b. Umeyr ise hadisin tek harfinin bile hazf edilmesini caiz görmemiştir.

İkinci görüşe göre ihtisar, mutlak olarak caizdir. Ancak şu kayıtla ki hadisin alınan kısmı istisna, şart ve ceza gibi hazfedilen kısımla alakalı olmamalıdır. Bir diğer ifadeyle ihtisar alınmayan kısımda, alınan kısmın manasına tesir edecek bir harf dahi olmamak şartiyle caizdir. Hazfedilen kısmın özellikle hadisin taşıdığı hükmü ihlal edecek mana bozulmasına yol açması halinde ihtisarın memnu olduğunda ittifak vardır.

Üçüncü görüşe göre ise ravinin ya kendisi ya da başkası hadisi daha önce tam olarak rivayet etmişse ihtisar edilmesi caizdir. Ne kendisi ne de bir başkası önceden rivayet etmediği takdirde caiz değildir.

Dördüncü görüşe gelince buna göre hadisi ancak, alim bir muhaddisin ihtisar etmesi caizdir. Bu halde de hazfedilen kısmın nakledilen kısımla mana bakımından hiç bir ilgisi olmaması, hadisin mana bütünlüğünün bozulmaması ve delâletinde ihtilaf hasıl olmaması şarttır. 461Bu görüş Cumhurun, muhakkik fkıh ve usul alimlerinin görüşüdür. Abdullah İbnu'l-Mübârek'in “hadis ihtisar etmeyi bize Sufyan öğretti.” sözü bu manaya alınmalıdır. 462

Bu şartların söz konusu olduğu yerde hadislerin manasıyla rivayetini caiz görmeyenlere göre de ihtisarın caiz olması icap eder; zira bu takdirde hadisin hazfedilen kısmı ile alman kısmı ayrı ayrı iki müstakil haber hükmünde olmuş olur. Yine bu takdirde rivayette ihtisar ancak, işitmediğini ziyade yahut işittiğini eksik rivayet etmesi hatıra gelmeyen hadis ümindeki mevkii yüksek, zabt ve itkan ile meşhur olan muhaddis için caiz görülmüş demektir. 463


13.02.2009 tarihinden beri 8258 defa okundu. Son takip: 28.05.2018 - 02:00


Kuran Kerim ve Hadis şerifler üzerinde bilgi ve yazılarınızı paylaşmak için yeni projemiz olan KuranveHadis.COM sitemize üye olunuz. Piyasadaki yerden bitme hadis düşmanlarına karşı siz de bu yeni sitemizin gelişiminde destek olunuz.



· Eceztu Li-Men Yûledu Lı-Fulân · Mechûlu'l-Adâle · İcâze Li'l Mu'ayyen Fi'l-Mu'ayyen · Ruvîye An Fulân · Lâ ... İlâ · Mat'ûnun Fîhi · Ahberanâ İcâzeten · Subût · Mebde'u's-Sened · Ekâbir Ve Esâğir · Adâletu's-Sahâbe · Ref · Mislehû Sevâ'en · Ve Zekera'l-Hadîse · Kitâb · Dayyiku'l-Mahrec · Lâ Asle Lehu · Tedlîsu't-Tesviye · Sahibu'r-Resul · Es-Sunnetu'n-Nebeviyye · İrmi Bihî · Rivâyetu'l-Akrân · Tukullime Fîhi · İllet · Musâvât · Eceztuke (Cemî'a) Mâ Ucîze Lî Rîvâyetuh · Kad Du'ife · Humasiyyât · Kâdih · Lem Yervihi İllâ Fulan An Fulân · Akıl · Ashâbu's-Suffe · Rıhle · El-Hadîse Bi-Tûlihî · Vasalehu · Sünen · Munâvele Mücerrede Ani'l-İcâze · İsnâd-ı Âli · El-Muvatta’ · Me'sûr · İbn Mâce · Ravi · Rîvâyetu'd-Darîr · İcâze Mukterine Bi'l-Munâvele · Sâlih Li'l-İ'tibâr · Eceztu Li-Men Kale La İlahe İllallah · Rumiye · El-Etbâ · Ketebe Ileyye Fulân · İstişhad
· Akıl · Mubtedi · Tarahû Hadîsehû · Atıf Tedlisi · Takyîdu'l-Kitâb · Bilâd Tedlîsi · Elfâzu't-Ta'dil · Şuzûz · Gayr-ı Meşhur Âhad · Fevâ'id · Şartu’l-Buhârî · Muttehem Bi'l-Vad’ · Fihris · Emâlî · Eczâ'u'l-Hadîs · Şurûtu's-Sıhha · Sumânî · Eceztuke İn Ahbabte · Atraf · Şibhu'l-Vad' · Menâkib Ve Mesâlib · İbdâl-i Âlî · Vehen · Kalîlu't-Tahdîs · Leyse Bi-Sâbit · Cehaletu't-Ta'yîn · Neseb · Sâmi · Lem Ekıf Aleyhi · Fâsıku't-Te'vîl · Muda'af · Erba'ûn · İbn Mâce · Kas · Dabbe · Kesretu'l-Galat · Şart · Reka'ik · Muttefekun Alâ Terkihî · Sebtun

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13


Google
 
Web ihya.org
CepAlem Gazeteler E-Kart E-Kitap Saglik Şiirler Sözlük
Kuran Meali Hadis Namaz Vakitleri Ingilizce Samil Fıkıh Fetva Rüya Tabiri
Kamus Hikayeler Forum Dini Terimler Haberler Oyun Resimler Ilahiler
Terimler isimler Sosyal Kavram Hadis Sözlügü imsakiye
Üniversite taban puanları ilmihal Rehber