Rüya Tabirleri
Açılış  Giriş Sayfası Yap
Favori  Sık Kullanılanlara Ekle
www.ihya.org 4. yilinda
MC ÜYE İŞLEMLERİ
Üyeadi:
Parola :
Kütübü Sitte
Kuran ve Hadis
Buhari Hadis Kitabi
SPONSOR LINKLERI
Secme Konular
· Gaflet
· Sahih-i Buhârî
· Kudsi Hadis
· Cüz
· Tevâtür
· Salih
· Fasık
· Ashâb-ı Suffe
· Hafız
· Hadis

Burayada Bak
· Akıl
· Mubtedi
· Tarahû Hadîsehû
· Teferrede Bihî Fulân An Fulân
· Da'îfun Cidden
· İcâzetu’l-Mucâz
· Lâ A'rifu Lehu Aslen
· Me’mûn
· Merdûdu'l-Hadîs
· Müselsel Bi'l-Kavl
· Ricâluhu Sikât
· Şâz Merdûd
· Tazbîb
· Tecrîh
· Tedlîsu'l-Bilâd

Son Okunanlar
· Âhâd
· 2. Kaynakça
· Ahberanî Fulân Kitâbeten
· An'ane Mursele
· Adlu’r-Rivâye
· Alâ Yedey Adlin
· Ahberanî's-Sıka
· 3. Dipnotlar
· Hafî Mursel
· Fâhişu'l-Galat



Tüm Konular     A B C Ç D E F G H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T U Ü W V Y Z
KÜTÜBÜ SİTTE HADİSLERİNDE ARAMA YAP
Fasil Ravi Konu Hadis

Âhâd

Bir, bir tek manalarına gelen ehad ya da vahidin çoğuludur. Umumiyetle mütevâtir derecesine yükselemeyen haberlere denir. Buna göre, bir nesilde bir tek ravi tarafından rivayet edilen habere haber-i vâhid adı verilir. Birkaç nesilde birer ravi tarafından rivayet edilmiş olan haberlere ise haber-i âhâd veya kısaca âhâd denilmiştir.

İmam Şafii, âhade haber-i hâssa demiş ve onu Hz. Peygamber (s.a.s)e kadar tek ravinin tek raviden rivayet ettiği haber olarak tarif etmiştir.22 Daha so aki devirlerde ise âhâd tabiri daha ziyâde, sayılan her tabakada mütevâtir haberin şartı olan kalabalık sayısına ulaşmamış raviler tarafından rivayet edilen haberler için kullanılan bir terim halini almıştır. Buna göre âhad, yalnız bir ravinin bir başka raviden rivayet ettiği haberler hakkında değil, iki ravinin iki raviden, üç kişinin, hatta sayıları üçün üstündeki ravilerin üç veya daha fazla sayıdaki ravilerden rivayet ettikleri haberler hakkında da kullanılmıştır. Şu Şartla ki, üç sayısının üzerindeki ravilerin her tabakada mütevâtirin şartı olan kalabalıktan daha az olmaması gerekir. Bazı tabakalarda az olmasa bile, diğer bazı tabakalarda mütevâtirin şartı olan kalabalık sayısına erişmemiş olması dolayisiyle haber yine âhad sayılır. Nitekim bazı hadis usulü kaynaklarında haberler, ravilerinin sayısına göre önce iki kısma ayrılmıştır. Birinci kısmına mütevâtir, ötekine ise âhad denilmiştir. Âhad haberler daha so a garîb, azîz ve meşhur olmak üzere üç kısımda mütalaa edilmiştir. Bunlardan garib, bir kişinin, azîz, en çok iki; meşhur ise üç ve üçün üstünde fakat mütevâtirin şartı olan kalabalığın altındaki sayıdaki ravilerin rivayet ettikleri haberlere denilmiştir.23

İbn Haceri'l-Askalânî âhadi, bir ravinin tek basma rivayet ettiği ve mütevâtirin şartlarını taşımayan haberler olarak tarif etmiş; makbul ve merdûd olarak iki kısma ayırmıştır. Bunlardan makbul âhad, amel edilebilecek ölçüde olanlardır. Merdud âhad ise mat'ûn veya adaleti tesbit edilememiş ravinin tek başına rivayet ettiği haberdir.

Âhad haber, rivayet tariklan mütevâtir derecesinde olmamak şartıyla çoğalırsa meşhur olur. Bu takdirde âhad, meşhur olanlar ve olmayanlar olmak üzere iki kısma ayrılır. Meşhur âhad, isnadı isler bir, ister birden fazla olsun, dillerde dolaşan haberlerdir. Yukarıda özlü bir şekilde bahis konusu edilen azîz ve garîb haberler meşhur olmayan âhad grubuna girerler.

İslam alimlerinin çoğuna göre âhad haberler zaruri ilim değil, zannî ilim ifade ederler. Hanefîler, Şafii'ler, mâlikîlerin bir kısmı bu görüştedirler. Ahmed b. Hanbel, İmam Mâlik ve muhaddislerin büyük çoğunluğu, âhad haberlerin zarurî ilim ifade edebilmesi için sıhhatinin sabit olması şartını ileri sürmüşlerdir. Hâriciler ve Mutezileye göre ise âhad, ister sıhhati sabit olsun, ister olmasın, zarurî ilim ifade etmez.

Âhad haberlerin zaruri ifade edip etmemesi ihtilafına bağlı olarak bu çeşit haberlerin dinî konularda delil olması, bir başka deyişle âhad haberlerle amel edilip edilmeyeceği konusunda da görüş ayrılığı vardır. İslâm alimlerinin çoğunluğuna göre her çeşit âhad haberle amel edilebilir. İmam Şafii, âhadın hüccet olduğu görüşünde olanlardandır. Ancak ona göre mütevâtır olmayan haberlerin dinî konularda hüccet olabilmesi için bazı şartları gereklidir. Bu şartlar ravi ile ilgilidir. Belli başlıları şunlardır: Ravinin dinî meselelerde güvenilir olması; doğru sözlü olarak tanınması; rivayet ettiği hadisleri iyi bilmesi; lafız yönünden manasını değiştirecek hususları bilmesi; işittiği şekilde rivayet etmesi; ezberinden rivayet ediyorsa haberi tam olarak ezberlemiş olması; yazılı olarak rivayet ediyorsa kitabını yanında bulundurması; tedlis yapanlardan olmaması. Bunların yanı sıra amel edilecek âhadin isnadının munkatı' olmaması da şarttır. Özetle tekrarlayacak olursak İslâm alimleri çoğunlukla, ravileri adalet sahibi, isnadında inkıta' olmayan âhad haberle amel edilebileceği görüşündedirler. Bununla birlikte ahadle amel edilebileceği görüşünde olanlar ayrıca onların dinde hüccet sayılan haberlerin taşıdıkları özellikleri taşımalarını; bir de konu veya delâlet itibariyle itikadı meşelerle ilgili olmamalarını şart koşmuşlardır.

Bir kısım Zahiri alimleri. Kaderiye mensupları. Râfizîler ve Ehl-i Sünnet kelâmcılarından bazılarına göre âhad haberler dinî meselelerde hüccet olamazlar. Aynı görüşte olan Mutezile, âhad haberlerin her çeşidinin hüccet olamayacağını ileri sürer. Mu'tezile, ahad haberlerin her çeşidiyle amel edilemeyeceğini ileri sürerken, “Bilmediğin şeyin peşine düşme”24; “Zan, gerçekten hiçbir şey ifade etmez” 25mealindeki ayetlere dayanmıştır. Ayrıca onlara göre kimi sahâbîler tek kişinin haberini kabul etmemişler, teyidi için şahit istemişlerdir.


11.02.2009 tarihinden beri 23839 defa okundu. Son takip: 25.05.2017 - 12:37


Kuran Kerim ve Hadis şerifler üzerinde bilgi ve yazılarınızı paylaşmak için yeni projemiz olan KuranveHadis.COM sitemize üye olunuz. Piyasadaki yerden bitme hadis düşmanlarına karşı siz de bu yeni sitemizin gelişiminde destek olunuz.



· Ekâbir Ve Esâğir · Merdûd · Kitâbet · Fi's-Sahîh · İksar-ı Hadis · Rîvâyetu'd-Darîr · Mûsî · Kassâs · Fâsıku't-Te'vîl · Buldânu'r-Ruvât · Adlun Dâbitun · Takyîdu'l-Kitâb · Munkeru'l-Hadîs · Makrûnen · Cehaletu't-Ta'yîn · Lâ Yu'lemu Men Ahrecehu Ve La İsnaduhu · Raffâ · Fulân Yus'elu Anhu · Nakale-i Hadîs · Kadh · Rava'n-Nâs Anhu · Rivayeten · Sıhâh-ı Selâse · Rubâ'iyyât · Tedvînu'l-Hadîs · Mutâbi · Telfîku'r-Rivâyâ · Tunkiru Merre Ve Ta'rıfu Uhrâ · Ketebe Ileyye Fulân · Matrûh · Etkan · Sakîm · Şeyhun · Ziyâde · Mütevatir-i Ma'nevî · Hâlu'r-Ruvât · Leyse Lehu Aslun · Istılâhât-ı Hadîsiye · Mursil · Sahîfe · Taktî'u'l-Hadîs · Lâ Yuktebu Hadîsuhû · İstimla · Muselsel · Enkeru Mâ Ravâhu Fulân Keza · Ta'dîl Mertebeleri · Ulûmu'l-Hadîs · Ale'r-Ricâl · Merviyyat · Dâbıt
· Akıl · Mubtedi · Tarahû Hadîsehû · Taktî'u'l-Hadîs · Metrûku'l-Hadîs · Sunâ’î · Şâz Merdûd · Ravâ · Cemâ'a · Mubhemât · Uluvv-u Nisbî · Yesrıku'l-Hadîs · Sahibu'l-Bid'a · Yekzibu · Ta'anû Fîhi · Men Mislu Fulân · İnfirad · Muttefekun Alâ Terkihî · Cerh Mertebeleri · Sikatun-Huccetun · İrsâl-i Zahir · Evtânu'r-Ruvât Ve Buldânihim · Esmâ'u'l-Muhaddisîn · Merâtibu'l-Cerh · Kas · Ve Zekera'l-Hadîse · El-Aşera · Merdûd Âhad · Menferede Bihî Müslim · İntikâ · Lâ Yu'teberu Bihi · Mecâlis · Takrîrî Sünnet · Nebbe'enâ Fulân Bi-Kırâ'atî Aleyh · Min...İlâ · Mürsel-i Zahir · Bâtıl · el-Kutubu'l-Erba'a · Reddû Hadîsehû · Enne

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13


Google
 
Web ihya.org
CepAlem Gazeteler E-Kart E-Kitap Saglik Şiirler Sözlük
Kuran Meali Hadis Namaz Vakitleri Ingilizce Samil Fıkıh Fetva Rüya Tabiri
Kamus Hikayeler Forum Dini Terimler Haberler Oyun Resimler Ilahiler
Terimler isimler Sosyal Kavram Hadis Sözlügü imsakiye
Üniversite taban puanları ilmihal Rehber