Rüya Tabirleri
Açılış  Giriş Sayfası Yap
Favori  Sık Kullanılanlara Ekle
www.ihya.org 4. yilinda
MC ÜYE İŞLEMLERİ
Üyeadi:
Parola :
Kütübü Sitte
Kuran ve Hadis
Buhari Hadis Kitabi
SPONSOR LINKLERI
Secme Konular
· Gaflet
· Sahih-i Buhârî
· Tevâtür
· Kudsi Hadis
· Cüz
· Sahîfe
· Zındık
· Salih
· Fasık
· Nesh

Burayada Bak
· Akıl
· Mubtedi
· Tarahû Hadîsehû
· Esahhu’l-Ahâdîs
· Fî Hadîsihî Da'fun
· Min Belâyâhu
· Şart
· Uhtulife Fîhi
· Zekera Lenâ Fulân Kırâ'aten Aleyhi Ve Ene Esme'u
· Esânid
· Gayru Mensûb
· Haddesenâ İcazeten
· Haddesenî Gayru Vâhid Min Ashâbinâ
· Kad Du'ife
· Kale Fulân

Son Okunanlar
· Vaz
· Vecedtu Bi-Hatti Fulân
· Mesânîd
· İcâze Mücerrede Ani'l-Munâvele
· Mutâba'at
· Kesîru’l-Galat
· Adûl
· Esânid
· Sened
· Mukâtebe



Tüm Konular     A B C Ç D E F G H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T U Ü W V Y Z
KÜTÜBÜ SİTTE HADİSLERİNDE ARAMA YAP
Fasil Ravi Konu Hadis

Vaz

'

Sözlükte “koymak, bir kimseyi aşağılamak, borcu azalmak, hakaret etmek, boyun vurmak, bir suçu birinin üzerinden atmak” gibi manalara gelir. 1197Ayrıca iftira etmek, uydurmak anlamını da verir.

Hadis Usulünde vaz, uydurmak manasiyle ilgili olarak çeşitli sebeplerle Hz. Peygamber'in ağzından Hadîs uydurarak ona iftira etmeye denir. Aynı manada ihtilak tabiri de kullanılmışsa da vaz daha çok kullanılmış ve terim olarak yerleşmiştir.

Mevzu başlığı altında etraflı bir şekilde değinildiği gibi Hadîs vaz'ı siyâsî ihtilaflarla başlamıştır. Bu ihtilaflar sonucu siyasi ve itikadı mezheplerin zuhuru Hadis vaz’ına geniş ölçüde zemin hazırlamştır.

İslâm Tarihinde siyâsî maksatla ilk defa Hadîs uyduranların şiîler olduğu kabul edilmiştir. Nitekim İbn Ebî Hadîd bu konuya açıklık getirmek üzere “Bilmiş ol ki fedaille ilgili mevzu Hadîslerin aslı Şia tarafından gelir. Onları Hadîs uydurmaya sevkeden âmil hasımlarının düşmanlığı olmuştur... Bekriye, Şia'nın bu faaliyetini görünce onlar da kendi imamları hakkında Şia'nın Hadîslerine karşılık başka Hadîsler uydurdular” demiştir.1198

Abdurrahmân b. Mehdî ile İmam Mâlik arasında geçen şu konuşmada da Hadîs vaz'ının Irak taraflarında başladığını gösterir

“Rivayete göre Abdurrahmân b. Mehdî bir gün Malik'e şöyle bir soru sorar

“Biz sizin beldenizde (Medine'de) kırk günde dört yüz Hadîs ancak işittik. Oysa burada (Irakta) hepsini bir günde işitiyoruz. (Bunun sebebi ne ola ki?).” Malik bu soruya şu cevabı vermiştir

“Bizde sizin darphaneniz gibi bir darphane yok. Orada gece Hadîs uyduruyor, gündüz dağıtıyorsunuz.” 1199

Basralı meşhur bir muhaddis ve İmam Mâlik'in güzide talebelerinden olan Abdurrahmân b. Mehdî, hocasına sorduğu bu soruyla sünnetin yayılma merkezi olan Medine'de günde ortalama on civarında Hadis işitilirken Irak'ta bunun kat kat fazlasının yayılış sebebine inmiştir. İmam Mâlik de verdiği cevapta Şia'nın merkezi olan bu havalide fazlaca Hadîs uydurulduğunu ifade etmiştir. Tanınmış tabiî İbn Şihâb ez-Zuhrî aynı konuda “eğer demiştir; doğudan bilmediğimiz ve kabul etmediğimiz birtakım Hadîsler gelmeseydi ne bir tek Hadîs yazardım ne de yazılmasına izin verirdim.” 1200Bu sözlerdeki “doğu”dan maksat Irak’tır. Dolayısiyle İbn Şihab da bu sözleriyle vaz hareketinin ilk defa Irak tarafında başladığına işaret etmiştir.

Siyasî ihtilaflar üzerine başlayan Hadîs vaz'ı fırkaların ortaya çıkışıyle hızlanmış, zamanla başka sebeplerin de katılmasıyla alabildiğine artmıştır.

Bir Hadîsin vaz' edilmiş olduğuna delâlet eden bazı alametler vardır. Bunlar Hadîs Usulü kitaplarında alâmâtu'1-vaz' adiyle geçerler. Kavide ve mervide bulunan alametler olarak iki kısımdır. Mevzu başlığı altında bunlardan bahsedilmiştir. Bu bakımdan ayrıca burada söz konusu edilmeyecektir.

Hz. Peygamber'in ağzından Hadîs vaz etmek büyük günahtır; zira dinîn hükümlerini değiştirmeye benzer. Onun söylemediği bir sözü söyledi diyerek nakletmek ise ona iftiradır. Hadis vaz edenler en ağır şekilde yalancılık ve Hadîs uydurmakla cerh edilmişlerdir.


12.02.2009 tarihinden beri 20134 defa okundu. Son takip: 26.03.2024 - 03:09


Kuran Kerim ve Hadis şerifler üzerinde bilgi ve yazılarınızı paylaşmak için yeni projemiz olan KuranveHadis.COM sitemize üye olunuz. Piyasadaki yerden bitme hadis düşmanlarına karşı siz de bu yeni sitemizin gelişiminde destek olunuz.



· Ta'dîl Gayru Sarîh · Şemâ'il · Ashâb-ı Suffe · Uluvv-u Ma'nevî · Muhtelefu'l-Hadîs · Erba'ûn · Lem Ecidhu Hâkezâ · Mutarrahu'l-Hadîs · Semi'a · İbdâl-i Âlî · Âlî İbdâl · Men Mislu Fulân · Mûdih · İlhâm · İntihâ · Ale'l-Mesânîd · Huddistu An Fulân · Âfetuhû Fulân · Ruviye Ani'n-Nebî · Me’mûn · Mustemlî · Lâ Asle Lehu · Râfi · Aşera -yi Mübeşşere · Avâlî · Evsaku'n-Nâs · Me'hûz Bih · Fe'ale Fulân · İşkâl · Rivâyetu'l-Ekâbir Ani'l-Esâğîr · La Yesbut · İhtilâfu'l-Hadis · Kara’tu Bi-Hatti Fulân · Âfet · Istılâhât-ı Hadîsiye · Es-Sunnetu't-Takririyye · Es-Sunnetu'n-Nebeviyye · Sebtun-Sikatun · Mestûr · Kadh · Ravâ Ba'duhum · Kussâs · Leyse Bi-Hucce · Mudevven · İhticâc · El-Mezîd Fi Muttasıli’l-Esânîd · İcâze Mechule · Hadîsi Kudsî · Kale Resûlullah (s.a.s) Fîmâ Yervîhi An Rabbihi · Arzu'l-Munâvele
· Akıl · Mubtedi · Tarahû Hadîsehû · Suveylih · Gayr-ı Meşhur Âhad · El-Erba'a · İdrâc · Müttefik Ve Mufterik · Ravi · Lem A'rifhu · Tirmizî · Seyyi'u'l-Hıfz · Hazâ Min Hadîsi · Haddesenâ Fulân Kırâ'aten Aleyhi Ve Ene Esme'u · Mevâlî · Vecedtu Bi-Hatti Fulân Ve Ecâze Lî · İstişhad · Mahalluhu's-Sıdk · Mudric · Leyse Lehu Aslun · Lem Ekıf Aleyhi · Lâ Yu'teberu Bihi · Sünen Nese'î · Muhtalak · Humasiyyât · Meclis · Hasen Li-Aynihî · Fıkhu'r-Râvî · Usûl-ü Hadis · Sadûkun Yuhti'u · Lahak · Dabbe · Menşe' · Mu'dal · Sahih Muhtelef Fîhi · Merviyy Anh · Evâ'il · Hazâ Semâ'î · Kesret-i Galat · İ'lâmu'ş-Şeyh

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13


Google
 
Web ihya.org
CepAlem Gazeteler E-Kart E-Kitap Saglik Şiirler Sözlük
Kuran Meali Hadis Namaz Vakitleri Ingilizce Samil Fıkıh Fetva Rüya Tabiri
Kamus Hikayeler Forum Dini Terimler Haberler Oyun Resimler Ilahiler
Terimler isimler Sosyal Kavram Hadis Sözlügü imsakiye
Üniversite taban puanları ilmihal Rehber