Rüya Tabirleri
Açılış  Giriş Sayfası Yap
Favori  Sık Kullanılanlara Ekle
www.ihya.org 4. yilinda
MC ÜYE İŞLEMLERİ
Üyeadi:
Parola :
Kütübü Sitte
Kuran ve Hadis
Buhari Hadis Kitabi
SPONSOR LINKLERI
Secme Konular
· Gaflet
· Sahih-i Buhârî
· Kudsi Hadis
· Cüz
· Tevâtür
· Salih
· Fasık
· Zındık
· Ashâb-ı Suffe
· Hafız

Burayada Bak
· Akıl
· Mubtedi
· Tarahû Hadîsehû
· Câ'e An Fulân Mevkûfen
· Mesânîd
· Müselsel Bi'l-Kavl
· Muttefekun Alâ Terkihî
· Neseb
· Tahvîk
· Vasalehu
· Yuhkâ
· Azbatu'n-Nâs
· Du'ife
· Eceztu Li-Men Yûledu Lı-Fulân
· Eceztuke İn Eredte

Son Okunanlar
· Taktî
· Ahberanâ İcâzeten
· Sumânî
· Rîvâyetu'd-Darîr
· Tahdîs
· İhtisâr-ı Hadis
· Vaddâ'un
· Kitâbu'l-Ğarîbeyn
· Nâsihu'l-Hadîs Ve Mensûhuhû
· Vahiy



Tüm Konular     A B C Ç D E F G H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T U Ü W V Y Z
KÜTÜBÜ SİTTE HADİSLERİNDE ARAMA YAP
Fasil Ravi Konu Hadis

Taktî

’

“Kesmek” karşılığı olarak kullanılan “kata'a” kök fiilinin Tef’il babında mastarıdır ve bölmek, parçalamak demektir. Hadis usulünde takti'u'l-hadîs şeklinde geçer ve uzunca bir hadisin ihtiva ettiği hükme göre bölünerek herbir bölümün ayn babda verilmesine denir. Bu manada ihtisâr-ı hadîsin bir bölümüdür.

Takti, Fıkıh kitaplarında uzun veya birkaç konuda delil olabilecek nitelikteki hadislerin sadece üzerinde durulan konuyla ilgili kısmını alarak geri kalanını bırakmak şeklinde çokça uygulanmıştır. Aynı uygulama, bir fıkrası için hadisin hepsini naklederek işi uzatmaya mani olmak gibi pratik bir faydası olduğundan hadis kitaplarında da geniş çapta uygulanmış ve yerine göre hadis kısımlara ayrılarak herbir kısım ayn fıkıh babında verilmiştir.

Faydası zararından çok olan bu uygulamayı caiz görmeyenler vardır. Ahmed b. Hanbel bunlardandır. İbnu's-Salâh da takti'in cevaza yakın olmakla birlikte mekruh olduğu görüşündedir. 1144en-Nevevi ise bir hadisi bölerek her bir bölümünü ayrı yerlerde vermenin caiz olduğunu söyleyerek İbnu's-Salâh'a katılmamıştır. 1145Onun bu görüşü yerindedir; zira öteden beri İmam Mâlik, Buhâri, Ebu Davud, Nese'î gibi büyük hadis imamları takti yapagelmişlerdir.

Bununla beraber bir hadisin variyantlarının birinde şüpheli bir ziyade varsa hadisi o ziyadeyi vermeden bölmek caiz görülmemiştir. Nitekim İmam Malik böyle hadislerde ihtisara başvururmuş. Hatta hadisin isnadının mevsul olduğunda şüpheye düştüğü zaman da hadisi bölerek rivayeti adet haline getirmiştir. Ne var ki, hadisin bir kısmındaki şüpheden dolayı şüpheli kısmın verilmemesi ancak verilen kısımla verilmeyen arasında mana veya hüküm yönünden hangi bir ilgi bulunmaması şartına bağlıdır. Mesela Hz. Peygamber (s.a.s)'in “arây┠alışverişine izin verişinde ölçüyü gösteren “Hz.Peygamber (s.a.s) araya alışverişine beş vesak -veya onun altındaki- miktar için müsaade etti” hadisinde 1146 “ev düne hamseti evsukin” kısmını şüphelidir diye hazfetmek caiz olmaz; zira verilen kısımla aralarında hükme ait bir ilgi vardır. 1147

Usul kaidesi olarak bölümün hükmü bütünün hükmüdür. Bu itibarla gerek takti olsun, gerekse ihtisarın bir başka tatbik şekli olan harmın hükmü esas itibariyle ihtisarın hükmüne tabidir.


13.02.2009 tarihinden beri 4818 defa okundu. Son takip: 16.12.2017 - 10:51


Kuran Kerim ve Hadis şerifler üzerinde bilgi ve yazılarınızı paylaşmak için yeni projemiz olan KuranveHadis.COM sitemize üye olunuz. Piyasadaki yerden bitme hadis düşmanlarına karşı siz de bu yeni sitemizin gelişiminde destek olunuz.



· Hâl-i Ruvât · Kurie Aleyhi Ve Huve Yesme'u · Zahirî İnkıta’ · Ravâhu · Gayru Sika · Tahdis Ücreti · Reka'ik · İcâzetu'l-Mu'ayyen Li'l-Muayyen Fî'l-Mu'ayyen · Şâfehenî Bi'l-İcâze · Mensûh · Mine's-Sunne Kezâ · İhticâc · Mislehû Sevâ'en · Mürsel-i Zahir · Vecedtu An Fulân · Sahâbî Mürseli · Yervîhi · Rivayet · Subâ'î · Mucîz · İlmu'l-Hadîs Dirâyeten · E'imme Hamse · Tesmiyetu'r-Ruvât · Nebbe'enâ Fulân Bi-Kırâ'atî Aleyh · Arzu'l-Munâvele · Mucâz Leh · Ashâb · Mudevven · Sâlihu'l-Hadis · Sünnet · Mevlâhum · Esbâbu'l-Cerh · Arz-ı Semâ · Enşedenâ Fulân Bi-Kırâ'atî Aleyhi · Meşhur · An · Mursil · Sulâsiyyât · Galat · Teğayyera Bi-Âhirih · Fîhi Nazarun · Da'afûhu · Kutub-i Sitte · Ref · Atıf Tedlisi · Arzı Münâvele · Kadh · Hâlikun · Yuzkeru · Ebâha Lî
· Akıl · Mubtedi · Tarahû Hadîsehû · Lâ Yus'elu An Mislihî · Tevârih Ve Vefeyât · Misle Hadisin Kablehu Metnuhû Kezâ Ve Kezâ · Ve Bi'l-İsnad · Tercih · Tâlîb · Tardiye · Şâz Bi-Merra · Kale Lenâ Fulân Kırâ'aten Aleyhi · Eceztu Li-Men Yûledu Lı-Fulân · Kutub-i Mevdu’at · İle's-Sıdkı Ma Huve · İlm-i Zarurî · Vehn · Zevâ’id · Mutâba'at-ı Kasıra · Leyse Bi-Umde · Mutâba'at-ı Tâmme · Matrûh · Tusâ'iyyât · Kalîlu't-Tahdîs · Uhdira · Esmâ'u'l-Muhaddisîn · Tabi'ûn · Men Mislu Fulân · Enbe'enâ Muzâkereten · Vahy-i Gayr-ı Metluv · Yuhkâ · Mesânîd · Garîb-i Nisbî · Kizb Ale'r-Resûl · Garîbu'l-İsnâd · Lem Yuced Lehu Asl · Merâtibu'l-Cerh · Tedlîsu'l-Bilâd · Fi's-Sahîh · Tazbîb

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13


Google
 
Web ihya.org
CepAlem Gazeteler E-Kart E-Kitap Saglik Şiirler Sözlük
Kuran Meali Hadis Namaz Vakitleri Ingilizce Samil Fıkıh Fetva Rüya Tabiri
Kamus Hikayeler Forum Dini Terimler Haberler Oyun Resimler Ilahiler
Terimler isimler Sosyal Kavram Hadis Sözlügü imsakiye
Üniversite taban puanları ilmihal Rehber