Rüya Tabirleri
Açılış  Giriş Sayfası Yap
Favori  Sık Kullanılanlara Ekle
www.ihya.org 4. yilinda
MC ÜYE İŞLEMLERİ
Üyeadi:
Parola :
Kütübü Sitte
Kuran ve Hadis
Buhari Hadis Kitabi
SPONSOR LINKLERI
Secme Konular
· Gaflet
· Sahih-i Buhârî
· Tevâtür
· Kudsi Hadis
· Cüz
· Sahîfe
· Zındık
· Salih
· Fasık
· Nesh

Burayada Bak
· Akıl
· Mubtedi
· Tarahû Hadîsehû
· Mesânîd
· Tarih
· İcâze Mu'allaka
· Lem Yesbut
· Leyse Bi Me’mûn
· Rîvâyetu'd-Darîr
· Şâfehenî
· Şart
· Ta'dîl Mertebeleri
· Tashîhu'l-Kutub
· Ve Âharu
· Verede Ani'n-Nebî

Son Okunanlar
· Semâ'u's-Sağîr
· Ashâbu'l-Hadîs
· Subâ'î
· Ecâzenî
· Uluvv-u İsnad
· Takyîdu'l-Kitâb
· Tedlîsu's-Şuyûh
· Ashâb
· Meratibu's-Sahîh
· Töhmet-i Kizb



Tüm Konular     A B C Ç D E F G H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T U Ü W V Y Z
KÜTÜBÜ SİTTE HADİSLERİNDE ARAMA YAP
Fasil Ravi Konu Hadis

Semâ'u's-Sağîr

Küçüğün hadis işitmesi demek olup hadis rivayetine başlama çağını ifade eden tabir mahiyetindedir.

Hadis rivayetine başlama çağı konusunda görüş ayrılıkları vardır. Bu görüş ayrılıkları tek hedefe, rivayetin sahih olması hedefine yöneldiğinden çıkmıştır. Ancak biri diğerinden farklı yaş sının koymakla birlikte rivayetin, sıhhatini temin edercek yaşta başlaması noktasında birleşmiştir.

el-Hâtibu'1-bağdâdî, Kûfelilerden hiç kimsenin yirmi yaşını doldurmadan hadis rivayetine başlamadığını, o yaştan önce Kur'ân-ı Kerim'i ezberleme ve ibaretle meşgul olduğunu kaydeder. Bazı alimlere göre bu yaş onbeştir. 1068Kadı İyad ise muhaddislerin hadis rivayetine başlama yaşı olarak beş yaşını sınır koyduklarından söz etmiştir. 1069İbnu's-Salâh da muhaddislerin rivayete başlama yaşı olarak bu yaşı uygun bulduklarını söylemiştir. Buna ilave olarak da beş ve daha yukarı yaşlarda hadis işitmiş olanlar için hal tercümelerinde semi'a, henüz bu yaşı tamamlamadan hadis meclislerine katılanlar için ise hadara veya uhdira yazıldığını kaydetmiştir.1070

Burada şunu eklemek gerekir. Hadis rivayetine başlama çağı olarak çeşitli yaş sınırları çizenlerin yanında çoğunluk, halin dikkate alınması gerektiği görüşündedir. Nitekim İbnu's-Salâh buna işaret ettikten so a, kendisine söyleneni anlayacak, vereceği cevabı bilecek yaşta olanların semainin sahih olacağını, böyle olmayanların ister beş, isterse elli yaşlarını bitirseler bile rivayetlerinin sahih olmayacağını söylemiştir. 1071Rivayete göre Mûsâ b. Harun'a çocuk yaştaki birinin ne zaman hadis işitebileceği sorulduğunda “inekle eşeği ayırdedebildiği zaman” cevabını vermiştir. 1072Ahmed b. Hanbel de benzer bir soruyu “aklı başında olması, yaptığını ve söylediğini bilmesi, işittiğini hıfz edebilmesidir. Bu hale gelen çocuğun sema'ı sahih olur. Gelmeyenin ise yaşı -İbnu's-Salâh’ın deyişiyle- değil beş, elli bile olsa rivayeti sahih olmaz.

Çocuğun buluğ çağma ermeden önce işitmiş olduğu hadislere gelince muhaddislerin çoğunluğu bunları kabul etmiştir. Aynı şekilde müslüman olmayan birinin Hak dine girmeden önce işitmiş olduğu hadislerin rivayeti de kabul edilmiştir. Ancak bazı alimler erginlik çağına ermemiş çocuğun hadis rivayet etmesini sahih saymamışlardır. İbnu's-Salah, bunların hata ettiklerini söyler. Delil olarak da muhaddislerin el-Hasen b. Ali b. Ebî Tâlib, İbn Abbâs, İbnu'z-Zubeyr, en-Nu’mân b. Beşîr ve daha pek çok sahabînin hadislerini hiç bir ayırıma gitmeksizin kabul ettiklerini ileri sürer.


12.02.2009 tarihinden beri 5264 defa okundu. Son takip: 19.03.2024 - 10:55


Kuran Kerim ve Hadis şerifler üzerinde bilgi ve yazılarınızı paylaşmak için yeni projemiz olan KuranveHadis.COM sitemize üye olunuz. Piyasadaki yerden bitme hadis düşmanlarına karşı siz de bu yeni sitemizin gelişiminde destek olunuz.



· Tahdîs · Dâ'î · Uluvv Bi-Kıdemi'l-Vefât · Ma'nevî Tevatür · Elfâzu't-Ta'dil · Ağrabe Bihî Fulân · Enkeru Mâ Ravâhu Fulân Keza · Mutekaribu’l-Hadîs · Tevâtür-ü Lafzı · Mercûh Aleyh · Vehn · Cevâmi' · Sevveğa Lî · Esbât · Belağ Kaydı · Unvan · Muztarıbu'l-Hadîs · · Muşebbeh · Mukâtebe · Eşeddu'n-Nâsi Kizben · Da'îfu’l-Metn · Âbâ Ve Ebnâ · Kale Resûlullah · Ta'lîl · Es-Sâbık Ve'l-Lâhık · Mubhemu't-Ta'dîl · Fîhi Halfun · Sâhîb · Eceztu Leke (Li Fulân) Mâ Sahha Ve Ma Yesihhu Min Mesmû'âtî · Munkeru'l-Hadîs · Kibâr-ı Tâbi'în · Tekellemû Fîhi · İşkâl · Muştebih · Fiilî Sünnet · Leyse Bi Me’mûn · Kale Fulân · Da'îfun Cidden · Kari · Fî Hadîsihî Da'fun · Şâz · Kitâbetu’l-Hadîs · Mukabele · Şurûtu'l-Mutevâtir · İcâze Mâ Lem Yesmahu'l-Mucîz · Fîhi Ednâ Mekal · Lâ A'rifu Lehu Nazîrun Fid-Dünyâ · Teferrud · 3. Dipnotlar
· Akıl · Mubtedi · Tarahû Hadîsehû · Sudâsî · Leyse Bi Me’mûn · Mevdu’u’l-Metn · Vav · Tarih · Leyse Bihî Be'sun · Tedlîsu's-Sukût · Matrûhu'l-Hadîs · Sahîhu'l-İsnâd · Mutâba · İleyhi'l-Munteha Fi'l-Kizb · Meçhulün · Fulân Lâ Yus'elu Anhu · Uhtulife Fîhi · Râfi · Hadîs Usulü · Da'îfu’l-Metn · Es-Sunnetu’l-Kavliyye · Sadûkun Lâkınnehû Mubtedi' · Kıssa · Tevâtür-ü Lafzı · Esnâ'u's-Sened · Sû'u’l-Hıfz · Meşhur · Semâ'ul-Muzakere · Lâ Asle Lehu Bi-Haze'l-Lafz · Sadûkun Yuhti'u · İkrâr · Eceztu Li-Men Yeşâ'u Fulân · Unvan · El-Hadîse Bi-Tûlihî · Şibhu'l-Vad' · Leyse Bi-Zalik · Dabbe · Eda Sığaları · Muttehem Bi'l-Vad’ · Tabakât

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13


Google
 
Web ihya.org
CepAlem Gazeteler E-Kart E-Kitap Saglik Şiirler Sözlük
Kuran Meali Hadis Namaz Vakitleri Ingilizce Samil Fıkıh Fetva Rüya Tabiri
Kamus Hikayeler Forum Dini Terimler Haberler Oyun Resimler Ilahiler
Terimler isimler Sosyal Kavram Hadis Sözlügü imsakiye
Üniversite taban puanları ilmihal Rehber