Rüya Tabirleri
Açılış  Giriş Sayfası Yap
Favori  Sık Kullanılanlara Ekle
www.ihya.org 4. yilinda
MC ÜYE İŞLEMLERİ
Üyeadi:
Parola :
Kütübü Sitte
Kuran ve Hadis
Buhari Hadis Kitabi
SPONSOR LINKLERI
Secme Konular
· Gaflet
· Sahih-i Buhârî
· Kudsi Hadis
· Tevâtür
· Cüz
· Zındık
· Salih
· Fasık
· Sahîfe
· Ashâb-ı Suffe

Burayada Bak
· Akıl
· Mubtedi
· Tarahû Hadîsehû
· Ma'nevî Tevatür
· Merâtibu'l-Cerh
· Neseb
· Azbatu'n-Nâs
· Esbâbu'l-Cerh
· Fısk Bi'l-Bid'a
· İbdâl-i Nazil
· Lâ Yu’rafu Lehu Aslun
· Merdûdu'l-Hadîs
· Mesânîd
· Mudelles Anh
· Mütevatir-i Ma'nevî

Son Okunanlar
· Lâ Be’se Bihî
· Zenadıka
· Ekâbir Ve Esâğir
· Meşyeha
· Arz-ı Kırâ'at
· Eceztu Talebete'l-İlmi Bi-Beledî Keza
· Hadîsuhû Munker
· Mutâba' Aleyh
· Haddesenâ Mukâtebeten
· Âhır



Tüm Konular     A B C Ç D E F G H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T U Ü W V Y Z
KÜTÜBÜ SİTTE HADİSLERİNDE ARAMA YAP
Fasil Ravi Konu Hadis

Lâ Be’se Bihî

“Zararsız, zararı yok” manasına ta'dil lafızlarındandır. İbn Ebi Hatim'İn tertibine göre ikinci, ez-Zehebı'nin tertibine göre üçüncü, İbn Haceri'l-Askalaninin tertibine göre ise dördüncü mertebeye aelalet eder. 592

İbn Ebî Hâtim'e göre bu ve benzeri ifadelerle adaletine hükmedilen râvinin hadisi

yazılır ve gözden geçirilir. 593 İbnu’s-Salâh da İbn Ebi Hâtim'in görüşüne katılarak şöyle der:

İbn Ebî Hatim “Hakkında lâ be'se bihi denen râvinin hadisleri yazılır ve gözden geçirilir” derken haklıdır; zira ta'dilin ikinci mertebesine delalet eden lafızlar, râvinin zabt şartına işaret etmezler. Bu yüzden hadisleri râvinin zabtının açığa çıkması için gözden geçirilir.” 594

Diğer taraftan la be'se bihi lafzı Yahya b. Maîn'in bir ifadesi dikkate alınırsa, râvinin sika olduğuna delâlet eder. Rivayete göre Ebu Hayseme bu tanınmış cerh ve ta'dil alimine

“Fulânun leyse bihi be'sun (Falan râvi la be'se bihdir); Fulan ise zayftır diyorsun? Bu sözlerinden maksadın nedir?” diye sorar. Alimimiz şu cevabı verir.

“Biri hakkında la be'se bihi dersem o sikadır. Da'if dersem bilki sika değildir. Hadisleri yazılmaz.” 595

Yahya b. Ma'în'in bu sözü üzerine sika lafzı ile la be'se bihi lafzının aynı seviyede ta'dile delâlet edip etmediği üzerinde münakaşalar olmuştur. İbnu's-Salâh'a göre Yahya b. Ma'inin so adan İbn Ebi Hâtim'in tertibinde birinci mertebede bulunan ta'dil lafzı sika ile ikinci mertebedeki lâ be'se bihî lafzını bir manada kullanması kendisine has bir ıstılahtır. 596El-Irakî de İbnu's-Salâh'a katılır ve Yahya b. Ma'în iki lafzı bir gösterecek şekilde “Leyse bihi be'sun” dediğim, “sikadır” dediğim gibidir dememiş, sadece “biri hakkında “la be'se bin” dersem o sikadır.” demiştir. Sikanın ise mertebeleri vardır. Mutlak olarak sikaya delâlette her iki lafız müşterektir. Bununla beraber sika lafzı ile râvinin mevsukiyetinin ifadesi la be'se bihle ifadesinden daha yüksek derecededir, İbn Mehdî'nin “Haddesena Ebu Halde” dediğinde “sika mıydı?” diye sorulması üzerine “saduktu, me’ınundu, hayırlıydı, fakat sika Şu'be ve Sufyandı” cevabını vermesi de buna delâlet eder. Aynı şekilde el-Mervezî, Ahmed b. Hanbel'e “Abdulvehhab b. Atâ sika mıdır” diye sormuş o da

“Sika kimdir biliyor musun? Sadece Yahya b. Sa'îd el-Kattandır” cevabını vermiştir. 597Şu hale göre Yahya b. Ma'in bahse konu sözüyle sika ve la be'se bih lafızlarının birbirine denk olduğunu belirtmiştir. 598

La be'se bihi ta'dil lafzı yerine bazı âlimler leyse bihî be'sun lafzını kullanmışlardır.


13.02.2009 tarihinden beri 6314 defa okundu. Son takip: 20.06.2018 - 05:23


Kuran Kerim ve Hadis şerifler üzerinde bilgi ve yazılarınızı paylaşmak için yeni projemiz olan KuranveHadis.COM sitemize üye olunuz. Piyasadaki yerden bitme hadis düşmanlarına karşı siz de bu yeni sitemizin gelişiminde destek olunuz.



· İcâze Mâ Lem Yetehammelhu'l-Mucîz · Mechûlu'z-Zât · Hasen Ü-Gayrîhî · Hüccet · Tahammul · Esmâ'u'l-Muhaddisîn · Lâ A'rifuhu · Âbâ Ve Ebnâ · İlmu'l-Hadîs · Ahberanâ Fulan Kırâ'aten Aleyhi · Tunkiru Merre Ve Ta'rıfu Uhrâ · Haddesenî's-Sika · Fer · Tesmiyetu'r-Ruvât · Es-Sunnetu't-Takririyye · Uluvv-u Nisbî · Ruviye Ani'n-Nebî · Ahberanâ · Hazâ Semâ'î Fe'rvihî Annî · Du'ife · Mebde'u's-Sened · Alâmâtu’l-Vaz · Merâsîlu's-Sahâbe · Teferrud · Mâ Akrabe Hadîsehu · Sunâ'iyyât · İcaze Li'l-Mu'ayyen Fî Gayrı Mu'ayyen · Sıhhat Şartları · Ekseru's-Sahâbe Fetven · Ekzebu'n-Nâs · Cerh Sebepleri · İhve Ve Ahavât · Lehû Suhbe · Garâ'ib · Mechûlu'l-Ayn · Muztarib · Huffâz · Hazâ Min Hadîsi · Sikatun-Hâfizun · Sahîfe Câbir · Mâ A'lemu’ Bihî Be'sen · İstinbat · Matrûhu'l-Hadîs · Kuna · Adâletu'r-Râvî · Tesâhul · Nesh · Munâvele Makrûne Bi'l-İcâze · Sahâbî · Gayru Dâbıt
· Akıl · Mubtedi · Tarahû Hadîsehû · Zekera Lenâ Fulân · Sâmi · Kale Resûlullah (s.a.s) Fîmâ Yervîhi An Rabbihi · Telfîk · Rivâyetu'l-Ekâbir Ani'l-Esâğîr · Eceztuke Ve Li-Evlâdike Ve Li-Akîbike · Sadûkun · Mu’allak · Tunkiru Merre Ve Ta'rıfu Uhrâ · Hıfzı Kezâ · İntikâd-ı Esânîd · Mukillîn-i Sahabe · Maklûb · İbdâl-i Nazil · Sahâbiye · Tedlîsu'l-Kat’ · Fîhi Şeyun · İle's-Sıdkı Ma Huve · Yerfau'l-Hadîse · Sumânî · Uluvv Bi-Kıdemi's-Semâ · Ma'nevî Tevatür · Ceyyidu'l-Hadîs · Muhtelit · Mustahric · Rivayeten · Mutâba'a Kasıra · Cerh-i Mübhem · İrsâl-i Celi · Neseb · Lâ Asle Lehu · Ruvîye An Fulân · Es-Sunnetu’l-Kavliyye · İ'lâmu'ş-Şeyh · Esbâbu'l-Hadîs · Esbâbu'l-Cerh · El-fiten Ve Eşrâtu's-Sâ'a

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13


Google
 
Web ihya.org
CepAlem Gazeteler E-Kart E-Kitap Saglik Şiirler Sözlük
Kuran Meali Hadis Namaz Vakitleri Ingilizce Samil Fıkıh Fetva Rüya Tabiri
Kamus Hikayeler Forum Dini Terimler Haberler Oyun Resimler Ilahiler
Terimler isimler Sosyal Kavram Hadis Sözlügü imsakiye
Üniversite taban puanları ilmihal Rehber